[ad_1]
هیوندای سانتافه IX45
برای سال ۲۰۱۵ هیوندای دست به تغییراتی جزیی در ظاهر سانتافه زده که باعث شده به روزتر و جذاب تر باشد. با ورود به کابین، خود را در فضایی شلوغ با طراحی اغراق آمیز و البته هماهنگ و زیبا مشاهده خواهید کرد.
کیفیت متریال کابین با سورنتو جدید تفاوت چندانی ندارد و برای جذب مشتری سعی شده تا جایی که ممکن است، مطلوبیت کیفیت متریال و مونتاژ حفظ شود. سانتافه جدید به سیستم FLEX STEER مجهز شده است و به لطف این سیستم می توان فرمان را در ۳ حالت اسپرت، کامفورت و نرمال تنظیم کرد. همچنین نمایشگر ۸ اینچی لمسی جلو، کیفیت مناسبی دارد و تصویر منتقل شده از دوربین دید عقب را نمایش می دهد.
ردیف دوم صندلی ها فضای مناسبی دارد اما به راحتی سورنتو و RVA4 نیست. همچنین در کف صندوق بار ۲ صندلی کوچک قرار دارد که با باز کردن آنها ظرفیت کابین به ۷ نفر می رسد. سانتافه جدید از امکاناتی نظیر سقف پانوراما و ترمز دستی الکترونیکی نیز بهره می برد که نمونه آنها در رقیب ژاپنی اش دیده نمی شود. همچنین آپشن هایی نظیر سنسورهای فاصله سنج جلو سیستم اتوپارک به مدل ۲۰۱۶ سانتافه اضافه شده است.
IX45 یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲٫۴ لیتری را در دل خود جای داده. اگر با ذهنیتی که از پیشرانه ۶ سیلندر ۳٫۵ لیتری مدل قبلی دارید، پشت فرمان سانتافه جدید بنشینید، از آن ناامید خواهید شد، چرا که iX45 تنها ۱۷۶ اسب بخار قدرت در دوره ۶ هزار تولید می کند و قابلیت های فنی آن، فدای کاهش مصرف سوخت آن شده است. البته سانتافه در بحث مشخصات فنی پیشرانه تفاوتی با RAV4 ندارد و از این نظر با رقیب ژاپنی در یک کفه ترازو قرار می گیرد.
در کل باید سانتافه را ترکیبی از طراحی پویا و هماهنگ و فهرست بلندبالای آپشن ها برشمرد، که اگر قابلیت های فنی عالی و چابکی خودرو برای تان اهمیت چندانی نداشته باشد، می تواند گزینه مناسبی برای تردد در مسیرهای هموار به شمار آید.
تعداد سیلندر: ۴ سیلندر
حجم پیشرانه: ۲۳۵۹ سی سی
قدرت: ۱۸۸ اسب بخار
گشتاور: ۲۴۵ نیوتن متر
گیرباکس: ۶ سرعته خودکار
وزن: ۱۵۶۸ کیلوگرم
کیا سورنتو جدید
کیا سورنتو در ایران سابقه خوبی دارد و حضورش در ایران با تولید نخستین نسل اش همراه بود. حضور سورنتو در ایران همواره در سایه هیوندای سانتافه بوده و همیشه رقابت سختی با همتای کره ای خود داشته اما در یکی دو سال اخیر و با وضع محدودیت های گمرکی،
واردات سورنتو به ایران نیز تحت الشعاع قرار گرفت.
طراحی کابین سورنتو نسبت به سانتافه ساده تر و آرامش بخش تر است و از نظر دیزاین داخلی در حد و اندازه اوتلندر ارزیابی می شود. سادگی دکوراتیو کابین و زیاد نبودن تعداد دکمه ها و ابزارک ها باعث شده تا کابین سورنتو ارگونومی مناسبی داشته باشد و گیج کننده نباشد. همچنین ۱۰ سانتی متر طول بیشتر بدنه نسبت به سانتافه، فضای جاداری برای کابین اش به ارمغان آورده که این مسئله در ردیف عقب به خوبی مشخص است.
عایق بندی کابین نیز از مدل های قبلی بهتر شده و کابین آرام تر و کم تنش تری دارد. درب صندوق بار به صورت برقی باز و بسته می شود و به حسگر نزدیک شدن افراد برای باز شدن مجهز شده که از این نظر نسبت به سانتافه مدرن تر است. سورنتو با نمونه مجهز به پیشرانه ۲٫۴ لیتری دو دیفرانسیل در ایران حضور پیدا کرده است. پیشرانه ۲٫۴ لیتری سورنتو که به سیستم GDI تزریق مستقیم سوخت مجهز شده می تواند ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند که از این نظر روی کاغذ از ۳ شاسی بلند دیگر این مقایسه وضعیت بهتری دارد.
سورنتو جدید مقاوم تر و مستحکم تر از قبل است و ۵۳٫۷ درصد بدنه آن از فولاد با مقاومت کششی بالا تشکیل شده که این عدد ۲ برابر قبل است. همچنین استفاده از سامانه های کنترلی نظیر نمایشگر نقطه کور، ایمنی سواری با سورنتو را تامین می کند. به لطف بهره گیری از دوربین عقب و سیستم کمکی پارک، در پارک کردن نگرانی با توجه به ابعاد بزرگ بدنه ایجاد نمی شود. با توجه به زیربندی متفاوت و ارتفاع بیشتر نسبت به سانتافه، این طور به نظر می رسد که قابلیت خارج جاده ای بهتری نسبت به رقیب کره ای داشته باشد و از نظر قابلیت های خارج جاده ای عملکردی مشابه اوتلندر دارد.
تعداد سیلندر: ۴ سیلندر
حجم پیشرانه: ۲٫۴ لیتر
قدرت: ۱۸۸ اسب بخار
گشتاور: ۲۴۱ نیوتن متر
گیرباکس: ۶ سرعته
وزن: ۱۶۸۰ کیلوگرم
تویوتا RAV4
اگر از تغییرات جزیی قسمت عقب فاکتور بگیریم، تنها از چراغ های عقب باید به عنوان اصلی ترین تغییرات نسخه فیس لیفت RAV4 نام ببریم. کابین نیز در نسخه فیس لیفت تقریبا دست نخورده باقی مانده. یکی از مهم ترین برتری های RAV4 نسبت به سانتافه، فضای جادار و راحت کابین مخصوصا در قسمت عقب است. در صندلی های جلو و عقب با این خودرو مشکلی از نظر فضای سر و پا احساس نمی شود.
صندوق بار بزرگ همه نیازهای مسافرتی یک خانواده ۴ نفره را پاسخ می دهد. البته برخلاف سانتافه، خبری از صندلی های تاشونده ردیف سوم در RAV4 نیست. کیفیت متریال استفاده شده داخل کابین در سطح مطلوبی قرار دارد و به دوام بالا و استهلاک پایین قطعات توجه ویژه ای شده است. البته می توانید ایرادهایی از کیفیت مونتاژ بعضی قطعات کابین نیز بگیرید. RAV4 از فهرست امکانات محدودتر نسبت به سانتافه و حتی ۲ رقیب دیگر رنج می برد و در این بخش خریدار را از پرداخت مبلغ بیش از ۲۵۰ میلیونی ناامید می کند اما در نسخه فیس لیفت امکانات جدیدی نظیر سنسورهای پارک جلو و آینه های جانبی تاشو برقی به فهرست آپشن های RAV4 اضافه شده اند تا شرایط کمی بهتر باشد.
سیستم کنرتل گشتاور پویا، گشتاور تولید شده را میان چرخ های جلو و عقب را مدیریت می کند و تعادل مناسبی را برای RAV4 به ارمغان می آورد. RAV4 به سیستم فرمان پذیری الکترونیکی ACTIVE DRIVE و سامانه EPS مجهز شده و دقت فرمانش دلچسب است. همچنین اگر هوس کردید با RAV4 به تپه نوردی و آفرود بروید، سامانه های بالا رفتن از تپه HILL START و پایین آمدن از تپه DOWNHILL ASSIST به کنترل راحت تر کمک شایانی می کنند.
جعبه دنده ۶ سرعته تیپ ترونیک نیز با پیشرانه هماهنگ است اما در حالت تیپ ترونیک و تعویض توسط اهرم قرار گرفته در کنسول میانی، سفتی دنده در تعویض ها تا حدودی به اصطلاح توی ذوق می زند. تویوتا RAV4 خودرویی کم استهلاک و با دوام است اما برای خریداران آپشن زده جذابیتی ندارد. اگر به نرمی سواری اهمیت می دهید، کلا RAV4 را فراموش کنید اما اگر به دنبال شاسی بلندی مطمئن هستید، RAV4 انتخاب مناسبی است.
تعداد سیلندر: ۴ سیلندر
حجم پیشرانه: ۲٫۵ لیتر
قدرت: ۱۷۷ اسب بخار
گشتاور: ۲۳۳ نیوتن متر
گیرباکس: ۶ سرعته اتوماتیک
وزن: ۱۷۸۰ کیلوگرم
میتسوبیشی اوتلندر
داستان نمونه فیس لیفت کاملا با قبل متفاوت است. در کل باید گفت اوتلندر جدید از نظر ظاهری نسبت به ۳ رقیب دیگر دلنشین تر و ماندگارتر است و هم اصالت ژاپنی را با خود به همراه دارد. هم هماهنگی و جذابیت کلی بدنه را با قرار گرفتن داخل کابین، خود را در فضایی گرم و خوش ترکیب احساس خواهید کرد. در مدل فیس لیفت شاهد ۲ تغییر هستیم. یکی افزایش کیفیت کلی متریال و مونتاژ کابین و دیگری غربیلک جدید فرمان با شکل و شمایلی متفاوت، روکش شده با چرم دوخته شده و محل جدید دکمه های کنترل سیستم صوتی است.
سیستم صوتی راکفورد با قدرت ۷۱۰ وات و متشکل از ۹ اسپیکر، کیفیت مناسبی دارد. همچنین سامانه های نویگیشن و مولتی مدیا را نیز می توان از طریق نمیاشگر لمسی ۷ اینچی تعبیه شده در کنسول جلو انجام داد. شاید اوتلندر تیپ ۱۳ از نظر سطح تجهیزات در مقابل رقبای کره ای حرفی برای گفتن نداشته باشد، اما تیپ ۵ اوتلندر با تجهیزاتی کامل تر می تواند در مقابل سورنتو قد علم کند.
گیرباکس CVT اوتلندر در مدل فیس لیفت مورد بازنگری قرار گرفته و عملکرد دلچسب تری نسبت به قبل دارد. آن مکث اولیه که در مدل قبلی احساس می شد به حداقل رسیده و عملکرد این گیرباکس در مجموع مطلوب تر از قبل است. همچنین برخلاف ۳ رقیب دیگر، اوتلندر به شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان مجهز شده که هیجان بیشتری را در رانندگی به ارمغان می آورد.
مشخصات فنی اوتلندر
تعداد سیلندر: ۴ سیلندر
حجم پیشرانه: ۲٫۴ لیتر
قدرت: ۱۷۰ اسب بخار
گشتاور: ۲٫۹ نیوتن متر
گیرباکس: CVT
وزن: ۱۵۹۰ کیلوگرم
[ad_2]