[ad_1]
از ۲۰۰۸ تا ۳۰۰۸
فروش ۸۶۰,۹۱۱ دستگاه خودرو در اروپا که نشان دهنده رشد تنها ۱٫۳ درصدی به نسبت سال ۲۰۱۵ است و پژو را پایین تر از فولکس واگن، رنو، فورد و اوپل/ واکسهال، در جایگاه پنجمین برند پرفروش بازار خودروی اروپا در سال ۲۰۱۶ قرار می دهد، شاید آمار چشمگیری برای این خودروساز فرانسوی به حساب نیاید اما در رسیدن به این آمار نه چندان دلچسب نیز یک مدل، تاثیر بسزایی داشته و آن هم ۲۰۰۸ است؛ کراس اوور ساب کامپکتی که ۲ سال گذشته، با میانگین فروش ۱۵۵هزار دستگاه در سال و پشت سر رنو کپچر، دومین ساخته پرفروش این سگمنت نوظهور قاره سبز بوده است.
آوانگارد به سبک فرانسوی
یورش با مجهزترین تریم
به لطف افزایش فاصله بین دو محور به ۲٫۶۷۵ میلیمتر و تغییری که در فرم اتاق صورت گرفته، فضای بیشتری برای سرنشینان وجود دارد و فضای باز نیز با افزایش تقریبا ۹۰ واحدی، به ۵۳۰ لیتر رسیده؛ حجمی که در صورت خواباندن صندلی های عقب، به ۱٫۵۸۰ لیتر هم می رسد. با توجه به رویکردی که ایران خودرو در واردات مدل سدان خانوادگی ۵۰۸ در مجهزترین تریم یعنی GT Line اتخاذ کرده و همچنین حضور رقبای اصلی در مجهزترین یا به اصطلاح بازاری ها فول ترین مدل، همین استراتژی را در واردات ۳۰۰۸ نیز شاهد خواهیم بود.
در مجهزترین تریم یعنی GT Line که البته متفاوت زا قدرتمندترین مدل GT (با موتور ۲٫۰ لیتری توربودیزل ۱۷۸ اسبی) است. تهویه اتوماتیک با کنترل دو منطقه ای، سیستم کابین مجازی (i-Cockpit) پژو متشکل از یک صفحه نمایش ۱۲٫۳ اینچی قابل تنظیم به جای شانگرهای آنالوگ پشت فرمان و یک صفحه نمایش لمسی ۸ اینچی ایستاده روی داشبورد، نویگیشن با نقشه های سه بعدی، سیستم تشخیص فرامین صوتی، پکیج Pack City 1 (شامل همیار پارک اتوماتیک به اضافه دوربین دید عقب و دید پرنده ۳۵۰ درجه از اطراف خودرو)، پکیج Pack Safety Plus (شامل سامانه های هشدار نقاط کور راننده، ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار خواب آلودگی راننده، هشدار ترافیک عبوری از پشت و نور بالای تطبیق پذیر)، چراغ های تمام LED جلو با قابلیت تغییر زاویه نورپردازی با توجه به زاویه فرمان، چرخ های ۱۸ اینچی آلیاژی دو رنگ، صندلی برقی راننده با تنظیم گودی کمر و صندلی برقی سرنشین جلو با محفظه بار تعبیه شده در زیر آن نیز به لیست امکانات استاندارد ۲۰۰۸ اضافه می شود.
یک پیکربندی آشنا برای پیشرانه
۳۰۰۸ در نسل جدید به لطف زیرسازی پیشرفته EMP2، ۱۰۰ کیلومتر سبک تر شده و با گستره ای از موتورهای بنزینی و دیزل کم حجم ۱٫۲ تا ۲٫۰ لیتری توربو عرضه می شود که محتمل ترین گزینه برای مدل های در نظر گرفته شده برای بازار کشور، واحد ۴ سلیندر ۱٫۶ لیتری بنزینی مجهز به توربوشارژری است که با ۱۶۲ اسب بخار (۱۶۵ اسب بخار متریک) قدرت در دور ۶۰۰۰ و بیشینه ۲۴۰ نیوتن متری گشتاور در دور ۱۴۰۰، متصل به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، شتاب صفر تا صد ۸٫۹ ثانیه به خودرو می دهد.
با این پیکربندی پیشرانه مشترک با ۲۰۰۸ و ۵۰۸ های در نظر گرفته شده برای بازار کشور، ۳۰۰۸ مسافت هزار متر را در ۲۹٫۹ ثانیه می پیماید و قادر به دستیابی به حداکثر سرعت ۲۰۶ کیلومتر در ساعت است. متوسط مصرف سوخت این واحد یورو ۶ نیز در شهر و جاده به ترتیب صدی ۷٫۳ و ۴٫۸ لیتر اعلام شده و با توجه به ظرفیت ۵۳ لیتری باک و مصرف سوخت ترکیبی ۵٫۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، با هر بار سوختگیری کامل می تواند بُرد پیمایشی بالغ بر ۹۳۰ کیلومتر برای ۳۰۰۸ متصور بود.
رُخ در رُخ بازار
عنوان شده که به دلیل تیراژ پایین داخلی سازی پژو ۳۰۰۸ برای ایران خودرو مقرون به صرفه نیست و از این رو قرار است به صورت CBU وارد کشور دو در کشور عرضه شود. با این حساب باید قیمتی در محدوده خودروهایی همچون هیوندای توسان و کیا اسپورتیج برای پژو ۳۰۰۸ متصور بود که در حال حاضر به ترتیب با قیمت شرکتی ۱۹۵ و ۱۸۹ میلیون تومان توسط آسان موتور و اطلس خودرو عرضه می شوند اما رقابت به همین جا ختم نمی شود چرا که عرضه قریب الوقوع اصلی ترین رقیب ۳۰۰۸ در قاره سبز یعنی نیسان قشقایی توسط جهان نوین آریا، بازار کراس اوورهای کامپیک در کشور را داغ تر نیز خواهد کرد.
MG GS که در حال حاضر در مدل های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ با قیمت ۱۷۲ و ۱۶۲ میلیون تومان توسط مدیاموتورز عرضه می شود نیز در کنار نیوکوراندو ۱۲۶٫۵ میلیون تومانی سانگ یانگ، آلترناتیوهای ارزان قیمت تر بازار کراس اوورهای کامپیکت کشور هستند.
هنوز زمان زیادی تا موعد محتمل ورود ۳۰۰۸ به بازار باقی مانده و برای گمانه زنی در مورد قیمت گذاری، کمی زود است اما آنچه که مسلم است، با توجه به نگاه سرد بازار به خودروهای فرانسوی و اقبال مساعدتری که ساخته های کره ای در بازار دارند، ایران خودرو قطعا باید فیتیله قیمت را به نسبت رقبا پایین بکشد؛ مخصوصا حالا که نگین خودرو با اعلام قیمت قطعی ۱۹۹٫۵ میلیون تومان برای نسل جدید رنو کولئوس، یک کلاس ابعادی بالاتر از پژو ۲۰۰۸، معادلات قیمتی را در رده کراس اوورهای میدسایز تغییر داده است. لازم به ذکر است ۳۰۰۸ GT Line بدون آپشن های اضافه، در فرانسه قیمت ۳۶,۱۵۰ یورویی دارد که به پول خودمان تقریبا معادل ۱۴۸ میلیون تومان می شود.
[ad_2]