[ad_1]
هربار که سال میلادی به آخرین روزهایش نزدیک می شود، گوگل یک گزارش سالانه از تمام کلماتی که در نقاط مختلف دنیا جست و جو شده اند، منتشر می کند. این گزارش ها همیشه حسابی در دنیا سر و صدا به پا می کنند. برای هر منطقه از جهان، جداگانه در دسترس هستند و یک قسمت هم دارند که روی هر بخش از این جهان متمرکز می شود یا می تواند بگوید، کلمه های «پرجست و جو» یا «ترند» در چه زمان هایی بیشتر ذهن دنیا را به خودشان مشغول کرده اند. با بررسی نتایج این جست و جوها می توان یک نقشه فرهنگی از کشورها یا جهان کشید و فهمید دنیا چطور به مسائل اطرافش نگاه می کند. این نتیجه بخشی از تحلیل هایی است که درباره «پر جست و جو»ها مطرح شده است.
زمانیکه گوگل به وجود آمد، فقط یک سایت کوچک بود که می توانست چند چیز ساده را جست و جو کند اما به مرور آن قدر پیشرفت کرد که در تمام دنیا ریشه دواند و حالا از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن پیدا می شود. یاهو و بینگ سیستم هایی بودند که بعد از آن به بازار آمدند و مدت کوتاهی بعد تمرکزشان را به جای دیگری معطوف کردند. گوگل و نتایج جست و جویش این روزها یکی از مهم ترین ابزارهای سنجش وضعیت روانی، اجتماعی، تقسیم ثروت و… در تمام دنیاست. هر ماه صفحه ویژه ترندها (نتیجه های پرجست و جوی گوگل) در یک صفحه ویژه منتشر می شود. بعضی از پراستفاده ترین جست و جوها هم در یک صفحه ویژه وجود دارند، نمودارشان کشیده شده است و بعضی از نتایج اولیه- بدون این که نیاز به جست و جو باشد- برای کاربر به نمایش در می آید.
نسخه ابتدایی گوگل
۱۰۰ میلیارد: این تعداد متوسط جست و جوهای گوگل در یک ماه است که توسط یک میلیارد نفر انجام می شود.
۱۰٫۸۹ درصد: فقط همین قدر از اینترنت چین به گوگل وصل است و بقیه اینترنت داخلی و پرسانسور است.
۲٫۲۶ میلیون مگاوات ساعت: این میزان کال انرژی ای است که شرکت گوگل در یک سال، فقط برای جست و جوی کاربرانش مصرف می کند.
۰٫۲ گرم: این میزان کربن دی اکسیدی است که به ازای هر ۱۰۰ بار جست و جو وارد جو زمین می شود؛ معادل سوختن یک لامپ ۶۰ وات برای ۲۸ دقیقه.
آنالیزگرهای گوگل نتیجه های جست و جو را چطور مرتب می کنند؟
چند بستهی جست و جو
• توافق پاریس و تغییرات اقلیمی برای یک ماه درصدر اخبار بودند؛ جزییات تعهدات کشورها و وضعیت ترامپ در توافق هم در یک دوره زمانی زیاد جست و جو شد.
• در کره شمالی چیزی به نام اینترنت وجود ندارد. هر کس که اینترنت بخواهد، یک فلش مموری یا سی دی به دستش می دهند و خیلی حق به جانب می گویند، همه چیز همین جا هست!
جست و جوهای گوگل تعجب عده زیادی را برانگیخته است
چرا ترامپ جا ماند؟
منتشر شدن نتیجه گزارش های جست و جوی گوگل- به خصوص انتشار پرجست و جوهای آمریکا- خیلی ها را غافلگیر کرد. در سالی که درگیری بین ترامپ و «اون» (رهبر کره شمالی) به شکل غیرقابل باوری بالا گرفته بود، عبارت های دیگری در گوگل جست و جو شدند که همه را شگفت زده کرد. عده زیادی از مردم و کارشناسان انتظار داشتند مسائلی مثل آیفون و بیت کوین در بین پرجست و جوهای جهان باشند اما این که مجانین دنیای سیاست و دعواهایشان در این میان جایی نداشته باشند، تعجب برانگیز بود.
آمار ترندهای گوگل نشان می داد که، نه در خود آمریکا و نه در هیچ منطقه دیگری در جهان کسی نام دونالد ترامپ و خانواده اش را به تعداد قابل توجهی جست و جو نکرده است. ماجرا آن قدر عجیب به نظر می رسید که یکی از سخنگوهای گوگل به این ماجرا واکنش نشان داد و گفت: «ما در یک بازه زمانی یک ساله جست و جوهایی را که بیشتر از دیگران مورد توجه بوده اند، بررسی می کنیم. بدیهی است که هر قدر تعداد سرچ های یک موضوع بیشتر باشد، بقیه نتایج پایین می آیند. با این حساب، نام آقای ترامپ هم جست و جو شده اما چون فاجعه توفان آمریکا و رسوایی های جنسی بیشتر مورد توجه بوده، این نام ها به انتهای لیست سقوط کرده اند. به همین دلیل دیده نمی شوند.» او ادامه داد:
«در هفته های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری نام ترامپ در صدر تمام جست و جوها بود. حتی بیشترین جست و جوهای تاریخ گوگل را ثبت کردیم. هیلاری کلینتون در همان زمان رتبه دوم گوگل را داشت اما مدتی بعد مسائل دیگری مورد توجه قرار گرفتند که رتبه شان بالا رفت.» او برای این که نظر دیگران را به حرف هایش جلب کند، یک نمودار مفصل هم از جست و جوهای مردم در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ همراه آورده بود. در این نمودار سه قله دیده می شود. این قله ها مربوط به «رسوایی جنسی هالیوود»، «انتخابات آمریکا» و «مراسم سوگند ریاست جمهوری» بود.
پرجست و جو ترین های گوگل چه کلماتی بودند؟
غیرقابل باورها!
بیت کوین، رسوایی جنسی هالیوود و چند بازی، جزء پربازدیدترین واژه های جست و جو شده گوگل در سال گذشته میلادی هستند. این ها البته قابل پیش بینی ترین واژه ها بودند. در مقابل، توفان های آمریکا و ترامپ هم یک دوره ای زیاد سرچ شدند اما در دنیا مردم سرشان به موضوع های دیگری گرم بود.
۱٫ تکنولوژی؛ Technology
۲٫ آدم ها؛ People
۳٫ چطور؟؛ ?How
۴٫ بازی؛ Game
بازی های خاصی امسال جزء پرجست و جوها بودند. امسال دو کلیدواژه اصلی در رده بازی ها به دو پدیده کاملا متفاوت رسید. رتبه اول به بازی «پوکمون گو» رسید و دومین مسئله ای که ذهن دنیا را درگیر کرده بود، «بازی المپیک» بود. دو جست و جوی بعدی به Play به عنوان کلیدواژه ای در دنیای موسیقی اشاره داشت و انتهای نخ را که می گرفتی به دو خواننده می رسیدی که سال پیش از دنیا رفته بودند: «پرسن» و «دیوید بویی».
[ad_2]