[ad_1]
دانشنامه علمی توتیا امروز: نخستین سری از هاچ بک های کوچک هیوندای طی ماه های پایانی سال ۹۵ وارد بازار شدند. در این بین i10 به عنوان کوچک ترین محصول هیوندای کره، نخستین هاچ بک شهری با تفکر جدید است که در ایران به تولید می رسد و با بهره گیری از تکنولوژی های قابل توجه، نگاه سنتی به این بازار در خودرویی مانند پژو ۲۰۶ را متحول کرده است. هفته گذشته برای شناخت بیشتر کوچک ترین محصول هیوندای در بازار ایران و لمس توانایی های آ« به عنوان یک پیشنهاد خرید ۷۰ میلیون تومانی، i10 را به چالشی ۲۰۰ کیلومتری در شرایط رانندگی شهر، بزرگراه و جاده کوهستانی دعوت کردیم که در ادامه مشروح یافته های مان از این آزمایش را می خوانید.
در دل این هاچ بک ۹۶۱ کیلوگرمی پیشرانه ۱۲۴۸ سی سی ۱۶ سوپاپ از سری KAPPA هیوندای قرار دارد که حداکثر توانش به ۸۶ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ می رسد و حداکثر گشتاور آن عدد ۱۲۱ نیوتن متر در دور موتور ۴۰۰۰ را نشان می دهد. انتقال قدرت در i10 از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به محور جلو انجام می شود و این گیربکس امکان تعویض دستی به صورت تیپ ترونیک را نیز در اختیار راننده می گذارد. i10 با ظرفیت مخزن سوخت ۴۰ لیتر و مصرف سوخت ترکیبی ۵٫۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر با یک باک پر، امکان پیمایش حدود ۷۰۰ کیلومتر را دارد. مصرف سوخت این خودرو در شهر به ۷٫۴ لیتر می رسد و در جاده حدود ۵ لیتر سوخت مصرف می کند. سیستم تعلیق i10 در جلو از نوع مستقل مک فرسون و در عقب از نوع اکسل یک تکه با بازوی نیمه دنباله ای و فنر مارپیچ است.
ایده آل برای خانواده های کم جمعیت
هر چند i10 با طول ۳۶۶۵ میلیمتر به عنوان یک هاچ بک کوچک شهری با ظرفیت ۵ سرنشین طراحی شده اما برای آسایش سرنشینان، ۲ سرنشین بالغ و ۲ کودک به راحتی می توانند از فضای کابین آن استفاده کنند. در طول آزمایش ما حتی دو سرنشین با قد حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ سانتیمتر نیز روی صندلی عقب بدون هیچ گونه مشکل خاصی حتی در مسیرهای طولانی از سواری i10 لذت می بردند. نکته مهم در فضای کابین این هاچ بک، ارتفاع بلند سقف است که موجب افزایش قابل توجه فضای سر و شانه سرنشینان در مقایسه با هاچ بک های سنتی بازار ایران شده است. صندلی ها با روکش پارچه و دوخت با کیفیت، نرمی قابل توجهی دارند و در مسیرهای شهری و طولانی جاده هیچ کدام از سرنشینان را آزار نمی دهد. این موضوع بخصوص برای دو سرنشین جلو که پشتی بلندی دارند، موجب دربر گرفتن کامل بدن توسط صندلی و آسایش قابل توجهی می شود که در پیچ های تند موجب حفظ تعادل نیز می شود.
کوچک اما ایمن
i10 در آزمایشات موسسه EuroNCAP موفق به کسب امتیاز بالایی شده است و در مجموع حدود ۸۰ درصد از امتیازات امنیت سرنشینان بالغ، ۸۰ درصد از امتیازات ایمنی سرنشینان کودک و ۷۱ درصد از امتیازات امنیت عابرین پیاده در تصادفات را کسب کرده است. این خودرو در جلو و عقب از ترمزهای دیسکی بهره می برد و طی آزمایش های انجام شده عملکرد قابل توجهی حتی در سرعت های بالا دارد. هیوندای فاصله توقف این خودرو از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را حدود ۴۰ متر اعلام کرده است که در مقایسه با مدل های الانترا و سانتافه (با فاصله توقف حدود ۴۴ متر) عملکرد بهتری را نشان می دهد. دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو به همراه ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD ضامن توقف مطمئن برای این هاچ بک یک تنی است و برخلاف دیگر خودروهای زیر ۸۰ میلیون تومان، i10 به تکنولوژی کنترل الکترونیکی پایداری با ESC برای جلوگیری از انحراف خودرو مجهز شده است که در هر شرایطی پایداری این هاچ بک کوچک شهری را تضمین می کند.
ایده آل برای سفرهای شهری
اگر از هیاهوی آپشن های غیر کاربردی دور باشید و صرفا به دنبال امکانات کاربردی بگردید، i10 فراتر از یک خودروی زیر ۸۰ میلیون تومان عمل می کند. سیستم صوتی این خودرو با ۴ بلندگو امکان اتصال تلفن همراه برای پخش موسیقی یا برقراری تماس تلفنی را فراهم می کند. بلوتوث برای برقراری تماس تلفنی از طریق کلیدهایی در بخش داخلی فرمان امکان پذیر است و علاوه بر آن کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان قرار دارد. نمایشگرهای پشت فرمان در فضایی کوچک بیشترین اطلاعات را به راننده ارائه می کنند. سرعت سنج، بزرگ ترین نمایشگر پشت فرمان است و نمایشگرهای آمپرسنج، سوخت و دور موتور نیز به صورت آنالوگ هستند و نورپردازی سفید و قرمز آن در شب و روز مشکلی برای دید راننده ایجاد نمی کند و همچنین امکان تنظیم سطح نور این بخش از طریق کلیدی در سمت چپ فرمان امکان پذیر است.
سنسور پارک عقب عملکرد دقیقی حتی برای کنترل فواصل جانبی عقب دارد و پارک این خودروی ۳٫۶ متری را بسیار ساده می کند. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک i10 در طول آزمایش در دمای حدود ۳۵ درجه سانتیگراد به هیچ وجه ما را مأیوس نکرد. این سیستم با دریچه های دایره ای عملکرد خوبی دارد و به خوبی سطح اتاق را پوشش می دهد. در طول آزمایش با وجود گذر از مسیرهای کوهستانی با شیب های سنگین هیچ گاه روشن بودن این سیستم روی کشش و عملکرد خودرو تاثیر محسوسی نداشت.
در طول آزمایش در شیب های مختلف این تکنولوژی را چندین بار مورد آزمایش قرار دادیم و هر بار بدون نقص نشان داد که i10 یک تنی با ۸۶ اسب بخار قدرت و گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته شما را مایوس نمی کند. i10 با بزرگ ترین کفش هایش به خطوط تولید کرمان موتور در ایران آمده است. این خودرو ضمن بهره گیری از قوی ترین پیشرانه بنزینی و بالاترین سطح آپشن هایش، به تایرهای ۱۸۵/۵۵R15 با رینگ های ۱۵ اینچی مجهز شده است که جلوه خاصی به بدنه بخشیده اند. این خودرو در دیگر بازارهای جهانی عمدتا با رینگ ها و تایرهای کوچک تر به چشم می خورد.
در داخل کابین فضاهای نگهدارنده برای این خودروی ۳٫۶ متری بعضا از یک خودروی ۴ متری هم بیشتر هستند. فضاهای نگهدارنده داخل درب های راننده و سرنشین جلو نسبتا بزرگ است و علاوه بر آن زیر کنسول میانی فضایی بزرگ تعبیه شده که بیشتر می تواند به عتوان جای موبایل مورد استفاده قرار گیرد. همچنین به لطف انتقال مجموعه دنده به سمت جلو، دو جالیوانی زیر ترمز دستی قرار گرفته است و سرنشینان عقب نیز از چنین فضایی بهره می برند.
i10 روی کاغذ کوچک است اما در نخستین دیدار به دلیل ارتفاع ۱٫۵ متری که حدود ۸ سانتیمتر بلندتر از خودرویی مانند پژو ۲۰۶ است. عرضه نسل جدید هاچ بک های هیوندای از سوی کرمان موتور موجب شده تا جلوه به روز این خودروها در طرح جدید دماغه محصولات هیوندای نگاه های زیادی را به سمت خود جلب کند. ورودی مشکی هواکش جلو و قسمت مشکی رنگ روی سپر عقب در ترکیب با ضربه گیرهای جانبی، ترکیب زیبایی را به وجود آورده است. پس از نشستن در داخل کابین، راحتی صندلی ها با روکش با کیفیت پارچه ای جلب توجه می کند و فضای پای راننده و سرنشین جلو قابل توجه است اما از نظر فضای عرضی ممکن است چندان ایده آل نباشد. طراحی داخلی در عین جذابیت و کلاسیک بودن، کاربردی و در دسترس است. کلیدهای کنترل پایداری و تنظیم ارتفاع چراغ های جلو در سمت چپ فرمان قرار دارد و کنترل سیستم صوتی و بلوتوث از روی فرمان امکان پذیر است.
در ابتدا با تنظیم ارتفاع و پشتی صندلی، شرایط اولیه را فراهم کردیم. فرمان برقی در حالت سکون و سرعت های پایین عملکرد نرمی دارد و کنترل آن آسان است. وضعیت گیربکس در هر حالت هم با چراغی روی خود آن مشخص می شود و هم در نمایشگرهای پشت فرمان به نمایش در می آید. برای به چالش کشیدن هیوندای i10 طی ۲ روز تصمیم گرفتیم از شهر به اتوبان و از اتوبان به جاده کوهستانی برویم و به همین دلیل مقصد روستای زیبای برغان را انتخاب کردیم. سفر ۲۰۰ کیلومتری ما از ترافیک تهران آغاز شد؛ جایی که نرمی فرمان برقی، سیستم کنترل ایستایی در شیب و گیربکس اتوماتیک، کار را بسیار آسان می کرد.
تعویض دنده در حالت D نیز روی دور موتور ۳ تا ۴ هزار انجام می شود. سیستم تعلیق خودرو با توجه به ارتفاع بلند آن بار سنگینی بر روی دوشش دارد. این موضوع به دلیل خشکی نسبی تعلیق در بخش عقب ممکن است در گذر از موانع و جوی های مرتفع و عمیق با سرعت های بالا مشکل زا باشد اما در جاده و پیچ های تند چسبندگی خوبی دارد و پایداری خودرو قابل توجه است.
عایق بندی مناسب کابین هم در حالت توقف و هم در سرعت های بالا به خوبی صداهای اضافه بیرون را دفع می کند و میزان ورود صدای موتور به کابین تنها روی دور موتور ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ محسوس است و در شرایط دیگر آرامش قابل توجهی بر اتاق خودرو حاکم است.
i10 در طول آزمایش در مسیرهای شهری، اتوبان و جاده های کوهستانی بدون شک فراتر از انتظارات ما ظاهر شد. آرامش و پایداری مناسب در کنار شتاب نسبتا مناسب در جاده های اتوبانی، کشش خوب با تعویض دستی در جاده های کوهستانی و نرمی فرمان و امکانات قابل توجه در شهر با کولر دائما روشن، این سرباز کوچک کرده را در تمام آزمایش ها سربلند کرد. i10 با قیمت حدود ۷۰ میلیون تومان رقیب کره ای و ژاپنی همرده ای را پیش رو دارد اما مزیت پشتیبانی گسترده کرمان موتور از این خودرو، آپشن های فنی و تکنولوژی های قابل توجه، آن را به گزینه ای خاص در بازار بدل می کند که می تواند مناسب خانواده های کم جمعیت یا بانوان باشد.
[ad_2]