[ad_1]
دانشنامه علمی توتیا – هادی علیزاده: صافکاری بدون رنگ، صافکاری مَکِشی، شاسی کشی و پولیش کاری برخی از کلمات تخصصی و اصطلاحات راجی بین صافکاران و نقاشان هستند. این کلمات را می توان بر سر در صافکاری ها دید.
صافکاری سپر عقب یا جلو
یکی از بیش ترین انواع صافکاری است. این صافکاری بیشتر برای خودروهایی که سپرشان از جنس فایبرگلاس یا پلاستیک خاص است صرفه بیش تری دارد، زیرا قیمت سپر خودروهای دیگر مانند پراید ۱۸ تا ۴۰ هزار تومان است و تعویض آنها به صرفه تر است. حداقل هزینه صافکاری پژو ۴۰۵ و تیبا ۱۸۰ هزار تومان، سمند و پژو پارس ۲۰۰ هزار تومان، انواع ۲۰۶ و تندر ۲۵۰ هزار تومان، لیفان و ام وی ام ۳۰۰ هزار تومان، مگان و سراتو ۴۰۰ هزار تومان و خودروهای گران تر از ۱۰۰ میلیون تومانِ برندهای هیونداری، کیا، رنو و تویوتا ۴۵۰ هزار تومان هزینه در بر دارد. حداقل هزینه سپر این خودروها نیز همین مبلغ است. صافکاری سپر عقب نیز در خودروهایی که سنسور پارک دارند، ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هزینه بیشتر دارد
خودروهای خاص: هزینه صافکاری سپر جلو یا عقب اتومبیل های شرکت بنز و بی ام وی نیز بستگی به مدل خودرو و سال تولید از ۶۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. مالکان برخی تولیدات تویوتا لندکروز نیز برای صافکاری سپر عقب یا جلو باید حداقل ۸۰۰ هزار تومان هزینه کنند. هزینه صافکاری سپر خودروهای مازراتی و پورشه و همچنین خودروهای خاص بنز و بی ام و نیز حداقل ۲ میلیون تومان است.
صافکاری در جلو یا عقب
تصادف خودرو از کنار می تواند یکی از عوامل تخریب یا آسیب در خودرو شود. عامل دیگر نیز باز کردن نابهنگام در خودرو زمان پیاده شدن از آن است. هر چند که کشیدن اجسام زبر و خشن روی در نیز یکی از بیش ترین آسیب های وارده به در خودرو است اما صافکاری در برای این بخش های ناچیز کاربرد ندارد. در این حالت باید صافکاری بدون رنگ یا بدون ریختن رنگ درها حساسیت بالایی دارند.
خودروهای خاص: هزینه تعمیر در خودروهای شاسی بلند در برخی از صافکاری ها براساس قاعده و قانون خاصی نیست و تعمیرکار هر هزینه ای که زورش برسد می گیرد. هزینه صافکاری در خودرو برندهای آلمانی بی ام و و بنز بیش از ۸۰۰ هزار تومان است. هزینه صافکاری و نقاشی در خودروهای گران قیمت پورشه و مازراتی نیز کمتر از ۲ میلیون تومان نیست.
صافکاری گلگیر
صافکاری و نقاشی گلگیر خودروهایی چون پژو ۲۰۶ بسیار رایج است. دلیل اصلی آن هم طراحی محدب گلگیر است که بیشتر از دیگر گلگیرها آسیب می بیند. در خودروهای دیگر نیز نیاز به تعمیر گلگیر از ستون، کاپوت، صندوق عقب و سقف بسیار بیشتر است. هزینه صافکاری گلگیر عقب حدودا دو برابر گلگیر جلو است.
حداقل هزینه صافکاری گلگیر جلوی پراید ۱۶۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ و تیبا ۲۰۰ هزار تومان، سمند و پژو پارس ۲۴۰ هزار تومان، انواع ۲۰۶ و تندر ۲۸۰ هزار تومان، لیفان و ام وی ام ۳۲۰ هزار تومان، مگان و سراتو ۳۶۰ هزار تومان و خودروهای گران تر از ۱۰۰ میلیون تومان برندهای هیوندای، کیا، رنو و تویوتا ۴۰۰ هزار تومان است.
حداقل هزینه صافکاری عقب جلوی پراید ۳۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ و تیبا ۴۵۰ هزار تومان، سمند و پژو پارس ۵۰۰ هزار تومان، انواع ۲۰۶ و تندر ۶۰۰ هزار تومان، لیفان و ام وی ام ۵۵۰ هزار تومان، مگان و سراتو ۷۰۰ هزار تومان و خودروهای گران تر از ۱۰۰ میلیون تومان برندهای هیوندای، کیا، رنو و تویوتا ۷۵۰ هزار تومان است.
خودروهای خاص: هزینه تعمیر گلگیر جلوی خودروهای خاص حداقل ۷۰۰ هزار تومان و گلگیر عقب نیز حداقل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. هزینه صافکاری گلگیر شاسی بلندهای گران قیمت نیز از یک میلیون تومان شروع می شود.
صافکاری در کاپوت یا صندوق عقب
تخریب در کاپوت یا صندوق عقب براساس سقوط اجسام روی آنها یا تصادفات سنگین رخ می دهد. حداقل هزینه صافکاری در موتور یا صندوق عقب پراید ۲۳۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ و تیبا ۲۷۰ هزار تومان، سمند و پژو پارس ۳۲۰ هزار تومان، انواع ۲۰۶ و تندر ۳۷۰ هزار تومان، لیفان و ام وی ام ۳۸۰ هزار تومان، مگان و سراتو ۵۲۰ هزار تومان و خودروهای گران تر از ۱۰۰ میلیون تومان برندهای هیوندای، کیا، رنو و تویوتا ۶۰۰ هزار تومان است.
خودروهای خاص: هزینه صافکاری در کابین عقب خودروهای شاسی بلند بیش از ۸۰۰ هزار تومان است. در کاپوت و صندوق عقب خودروهای گران قیمت اروپایی و آمریکایی حداقل یک میلیون تومان است و برخی مواقع به بیش از ۵ میلیون تومان نیز می رسد.
صافکاری سقف
خودروهای خاص: صافکاری سقف خودروهای شاسی بلند گران قیمت از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان آغاز می شود. مالکان خودروهای بنز، پورشه، بی ام و و مازراتی باید برای صافکاری سقف از ۵ تا ۲۰ میلیون تومان پول کنار بگذارند.
ستون ها
تعمیر بدون رنگ ستون های خودرو کمی دقت و ظرافت نیاز دارد. باید برای سپردن صافکاری این خودروها به تعمیرکار کمی دقت کرد. حداقل هزینه برای صافکاری ستون عقب یا جلوی پراید ۱۵۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ و تیبا ۱۸۰ هزار تومان، سمند و پژو پارس ۳۰۰ هزار تومان، انواع ۲۰۶ و تندر ۲۵۰ هزار تومان، لیفان و ام وی ام ۳۰۰ هزار تومان، مگان و سراتو ۴۰۰ هزار تومان و خودروهای گران تر از ۱۰۰ میلیون تومان برندهای هیوندای، کیا، رنو و تویوتا ۴۵۰ هزار تومان است.
خودروهای خاص: تعمیر ستون برندهای لوکس از ۸۰۰ هزار تومان شروع می شود. صافکاری ستون عقب شاسی بلندهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان حداقل ۵۰۰ هزار تومان، بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان حداقل ۸۰۰ هزار تومان و بالای ۲۰۰ میلیون تومان حداقل یک میلیون تومان است.
نقاشی در
نقاشی گلگیر
نقاشی سپر
هزینه نقاشی کامل گلگیر خودروهای زیر ۳۰ میلیون تومان حداقل ۱۷۰ هزار تومان، خودروهای ۳۰ تا ۷۰ میلیون حداقل ۲۴۰ هزار تومان، ۷۰ تا ۲۰۰ میلیون حداقل ۳۶۰ هزار تومان و ۲۰۰ میلیون به بالا حداقل ۵۰۰ هزار تومان است.
نقاشی سقف
هزینه نقاشی کامل سقف خودروهای زیر ۳۰ میلیون تومان حداقل ۳۵۰ هزار تومان، خودروهای ۳۰ تا ۷۰ میلیون حداقل ۵۰۰ هزار تومان، ۷۰ تا ۲۰۰ میلیون حداقل ۷۵۰هزار تومان و ۲۰۰ میلیون به بالا حداقل یک میلیون تومان است.
لکه گیری
هزینه لکه گیری کامل یک لنگه در خودروهای زیر ۳۰ میلیون تومان حداقل ۱۷۰ هزار تومان، خودروهای ۳۰ تا ۷۰ میلیون حداقل ۲۰۰ هزار تومان، ۷۰ تا ۲۰۰ میلیون حداقل ۳۰۰ هزار تومان و ۲۰۰ میلیون به بالا حداقل ۵۰۰ هزار تومان است.
لکه گیری گلگیر
هزینه لکه گیری کامل گلگیر خودروهای زیر ۳۰ میلیون حداقل ۱۰۰ هزار تومان، خودروهای ۳۰ تا ۷۰ میلیون حداقل ۱۴۰ هزار تومان، ۷۰ تا ۲۰۰ میلیون حداقل ۲۵۰ هزار تومان و ۲۰۰ میلیون به بالا حداقل ۴۵۰ هزار تومان است.
لکه گیری سپر
هزینه لکه گیری کامل گلگیر خودروهای زیر ۳۰ میلیون حداقل ۹۰ هزار تومان، خودروهای ۳۰ تا ۷۰ میلیون حداقل ۱۲۰ هزار تومان، ۷۰ تا ۲۰۰ میلیون حداقل ۲۲۰ هزار تومان و ۲۰۰ میلیون به بالا حداقل ۳۰۰ هزار تومان.
لکه گیری سقف
هزینه های جزیی
برخی از هزینه ها در صافکاری و نقاشی ها جزیی است. هزینه نصب شلگیر و گلگیر ۵ تا ۲۰ هزار تومان است و رگلاژ کردن هر در خودرو ۳۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هزینه در بر دارد. تعمیر جای قاب هر چراغ نیز ۱۰ تا ۵۰ هزار تومان می شود. رنگ هر آینه بغل نیز ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هزینه خواهدداشت. تنظیم رکاب هر درب نیز از ۳۰ هزار تومان آغاز می شود.
خرید قطعات یدکی
خرید قطعات یدکی در صافکاری و نقاشی ها توسط راننده انجام می شود مگر اینکه راننده خرید توسط تعمیرکار را بپذیرد. توصیه می شود که قطعات را خودتان بخرید و سعی کنید بهترین کیفیت را انتخاب کنید.
[ad_2]