[ad_1]
دانشنامه علمی توتیا – مهدی آژ، کارشناس فناوری: بیش از شش سال از زمانی که شرکت راک استار با عرضه بازی فراموش نشدنی رستگاری سرخپوست مرده «Red Dead Redemption» صنعت بازی های ویدیویی را تحت تاثیر خود قرار داد و استانداردهای جدیدی را در بازی ها به وجود آورد، می گذرد؛ ولی همچنان نام این بازی سر زبان هاست و سرورهای بخش چند نفره آن مملو از بازیکنان متعدد است. تا قبل از رستگاری سرخپوست مرده، دنیای غرب وحشی هیچ گاه به این زیبایی در بازی های رایانه ای به تصویر کشیده نشده بود، تا زمانی که راک استار با خلق این اثر همه را مات و مبهوت ساخت.
جالا پس از سال ها غول خفته قرار است دوباره بیدار شود و با ساخت یک شاهکار دیگر قدرت خود را دوباره به همه ثابت کند. خبر خوشحال کننده در حال ساخت بودن بازی Red Dead Redemption 2 یکی از بهترین خبرهای مربوط به بازی های رایانه ای در چند مدت اخیر بود و حسابی منتقدان، فعالان در حوزه بازی های ویدیویی و بازیکنان را به وجد آورد. با اینکه نسخه اول رستگاری سرخپوست مرده یکی از بهترین بازی های تاریخ این صنعت بود، ولی در برخی از موارد شاهد کاستی هایی هم در آن بودیم.
۱۰٫ نقشه بزرگ تر
نقشه بزرگ در بازی رستگاری سرخپوست مرده یکی از عواملی بود که از آن در تبلیغات و بزرگنمایی های (هایپ) بازی، زیاد استفاده می شد. البته نمی توان گفت که تبلیغات راک استار بزرگنمایی بودند چرا که در آن زمان، نقشه این بازی یکی از بزرگ ترین و پرجزییات ترین نمونه ها میان بازی های جهان باز (Open World) به شمار می رفت. دنیای که بازی در آن اتفاق می افتاد اکثر اقلیم های جغرافیای را در بر می گرفت؛ و پر بود از دهکده ها و شهرهای مختلف که دور تا دور آن ها را دشت های وسیع که انواع جانوران وحشی و اهلی آن جا حضور داشتند، فرا گرفته بود.
تمامی این موارد درحالی صورت گرفته بودند که سازندگان با توجه به قدرت کنسول های نسل هفتمی، نقشه ای با این حجم از جزییات را خلق کردند. پس بدیهی است که از سازندگان انتظار داریم تا با توجه به قدرت به مراتب بالاتر کنسول های نسل هشتمی نسبت به نسل قبل خود و باز بودن دست آن ها در این زمینه، نقشه ای بزرگ تر و پرجزییات تری را برای بازی در Red Dead Redemption 2 به وجود آورند. نقشه ای که می تواند از دیگر بازی های این شرکت یعنی GTA V نیز بزرگ تر، زیباتر و حتی پرجزییات تر باشد.
۹٫ شکار و خرید و فروش متنوع
یکی از جذاب ترین و سرگرم کننده ترین کارهایی که می شد در رستگاری سرخپوست مرده انجام داد و از آن نیز خسته نشد، شکار بود. شکار حیوانات مختلف و به دست آوردن پوست و گوشت شان و استفاده از آن ها به منظورهای مختلف، آن قدر خوب و درگیرکننده بود که حتی بازیکنان را از انجام دادن ماموریت های اصلی منحرف کرده و آن ها را به سمت خود جذب می کرد.
۸٫ رفع عیوب محیطی
همان طور که می دانید در بازی های جهان باز؛ وجود باگ ها، گلیچ های گوناگون و مشکلات گرافیکی اجتناب ناپذیر هستن؛ و از آن جایی که سرخپوست مرده هم جزیی از این سبک بازی هاست، این نوع مشکلات در آن هویدا بود. اما با تمام این تفاسیر، این مشکلات به شاهکار بودن این اثر خدشه ای وارد نکردند.
در سرخپوست مرده به کرات شاهد گیر کردن «جان» میان صخره ها و اشیای مختلف بودیم که این اتفاقات کمی اعصاب خردکن بودند. اما برخی گلیچ ها نیز در بسیاری از مواقع کارآمد بودند. مانند توانایی اسب ها در بالا رفتن از تپه ها یا صخره هایی که شیب های بسیار تند و حتی نزدیک به نود درجه داشتند.
۷٫ شخصیت سازی قوی
دنیایی که سرخپوست مرده در آن اتفاق می افتد بسیار زنده و پویا بود؛ و به خوبی می شد که در جریان بودن زندگی را در آن مشاهده کرد. یکی از دلایل این پویایی، وجود شخصیت های فعال و باهوشی بود که در آن زندگی می کردند و گاه و بی گاه، باعث بروز اتفاقاتی همچون دعواها و زد و خوردهای داخل کافه ها یا دزدی ها و مبارزه با یاغی ها می شدند.
۶٫ اسب
بله، درست خواندید. اسب. یکی از عواملی که باعث تفاوت «سرخپوست مرده» با دیگر بازی های سندباکس و جهان باز شد، نوع وسایل نقلیه درون بازی بود. اسب ها در این بازی وظیفه جا به جا کردن « جان» و دیگر شخصیت های حاضر در بازی را به عهده داشتند. با این حال می توان گفت که از تنوع زیادی برخوردار نبودند و تفاوت هایی جزیی در استقامت و سرعت با یکدیگر داشتند.
همچنین بازی اجازه داشتن تنها یک اسب را به شما می داد که این موضوع باعث شکایت بسیاری از بازیکنان می شد. به همین دلیل، انتظار می رود که سازندگان در این بخش تمام تلاش خود را انجام دهند و قابلیت های جدیدی همچون داشتن اصطبل شخصی و امکان پیاده کردن انواع آپگریدها و شخصی سازی ها روی این موجودات دوست داشتنی را به بازی Red Dead Redemption 2 اضافه کنند.
۵٫ امکانات شخصی سازی گسترده
در نسخه اول، این سری، شاهد وجود آیتم های زیادی برای شخصی سازی در بازی نبودیم؛ و با این که بازی پتانسیل بسیار بالایی در این زمینه داشت، ولی در بسیاری از موارد از ضعف در این فاکتور رنج می برد. متاسفانه امکانات شخصی سازی در «سرخپوست مرده» در حد بسیار ابتدایی و در اکثر مواقع سطحی و کم جزییات بودند.
۴٫ دنیای زنده تر
در این شکی نیست که دنیاهایی که راک استار همیشه در بازی هایش خلق می کند، زیبا، پویا و بسیار چشم نواز هستند. اما در سرخپوست مرده شاهد بودیم که قسمت جنوبی نقشه، آن زنده بودن و پویایی ای که در قسمت شمالی شاهدش بودیم را نداشت. البته این صحبت ها به این معنی نیست که منطقه های مکزیکی نشین Perdido, Punta Orgullo و Diez Coronas خالی از سکنه بودند.
۳٫ نوچه و پادو
«جان مارستن» با آن ابهت و کاریزمایی که داشت، در بازی تبدیل به یک کابوی تنها شده بود که با اسبش یورتمه کنان به سوی خورشید می رفت. ولی در خیلی از فیلم های وسترن دیده ایم که قهرمانان یا ضدقهرمانان این فیلم ها برای خود دار و دسته ای دارند و همیشه و همه جا همراه با یکدیگر هستند.
۲٫ اضافه شدن المان های نقش آفرینی به بازی
افزوده شدن المان های نقش آفرینی به بازی Red Dead Redemption 2 می تواند یکی از بهترین و جالب ترین کارهایی باشد که سازندگان قادر خواهندبود در این بازی انجام دهند البته در سرخپوست مرده تا حدی شاهد وجود این المان ها بودیم. مانند لباس هایی که به صورت های مختلف آزاد می شد و هر دام از آن ها ویژگی های مختلف و متفاوتی با دیگری داشتند. مثلا با پوشیدن یک لباس، جان می توانست به میزان دو برابر از حد معمول از شکار جانوران پوست و گوشت به دست آورد؛ و یا با به تن کردن لباسی دیگر، او قادر بود تا در مسابقات کارت بازی، به راحتی تقلب کند.
۱٫ امکان تشکیل گروه های گانگستری
اگر تجربه بازی کردن سرخپوست مرده در بخش چند نفره آن را داشته باشید، با من در این مورد هم عقیده هستید که بدون شک یکی از بهترین خاطرات تان حضور در گروه های گانگستری و مبارزه های دوشادوش با دیگر هم گروه هایتان بود. تشکیل تیم با دوستان و به خاک و خون کشیدن دشمنان تان در غرب وحشی لذتی وصف نشدنی داشت. به طوری که هنوز هم بازیکنان زیادی در سرورهای بازی مشغول رقابت با گروه های دیگر هستند.
متاسفانه این قابلیت تنها در بخش چند نفره بازی فعال بود و در بخش تک نفره خبری از آن نبود. ولی از آن جایی که شاهد تشکیل گروه ها و اتحادیه های مختلف محله ای در بخش تک نفره بازی GTA: San Andreas بودیم، که اتفاقا بسیار جالب و خوب هم از آب درآمد؛ و همچنین نمونه های مشابه این را در بازی های دیگری همچون سری Assassin’s Creed به وفور دیده ایم، می دانیم که برای راک استار کار چندان سختی نیست که این مکانیزم را در بازی Red Dead Redemption 2 پیاده کند. به هر حال تشکیل گروه با شخصیت های مختلف، سوارکاری با یکدیگر و کمک کردن به هم در شرایط اضطراری، می تواند بسیار جالب و مهیج باشد.
[ad_2]