[ad_1]
سوزوکی کیزاشی
با گذشت چندین سال از ورود این خودرو به کشور هنوز هم در صورت مشاهده کیزاشی در معابر، چهره متفاوت و خاص این خودرو نظرها را به سمت خود جذب می کند. کیزاشی در نمای جلو چهره ای معقول و ساده دارد در صورتی که در نمای عقب خروجی ها چهار ضلعی اگزوز و طرح بر آمده صندوق عقب به ایجاد چهره ای اسپرت کمک کرده است. همچنین در نمای جانبی نیز وجود رینگ های ۱۸ اینچی به جذابیت بیشتر این خودرو افزوده است.
در بخش فنی، کیزاشی به یک پیشرانه ۲٫۴ لیتری ۴ سیلندر ۱۸۵ اسب بخاری مجهز است که می تواند نیرو را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته CVT به محور جلو منتقل کند. از این حیث کیزاشی را می توانیم خودرویی چابک و باقابلیت اسپرت توصیف کنیم که در مدت زمان ۸٫۸ ثانیه می تواند از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر دست یابد؛ شتابی که هنوز هم می تواند قابل توجه باشد.
کیزاشی علی رغم ارائه امکانات رفاهی مناسب و مشخصات فنی قابل توجه به دلیل قیمت گذاری نامناسب و عدم عرضه ایده آل در شرایط تحریم، در بازار ایران ناکام ماند هر چند که در بازار اروپا و آمریکا توانست به فروش موفقی دست یابد. قیمت نمونه های کارکرده کیزاشی در بازار داخلی در حال حاضر حدود ۱۰۰ میلیون تومان است.
سیتروئن C5
سیتروئن برندی است که می توانیم از آن با فروش بسیار خوب و موفقش با مدل زانتیا در ایران یاد کنیم؛ خودرویی که در زمان خودش توانست امکانات، مشخصات فنی و به خصوص هندلینگ بسیار خوبی را در کنار کیفیت قابل توجه قطعات در اختیار خریداران قرار بدهد. پس از آن محصول جدید سیتروئن یعنی مدل C5 در نسل اول و دوم خود که به نوعی جایگزین زانتیا بود توسط شرکت سایپا به کشور وارد شد. خودرو مورد بحث ما نسل دوم این خودرو است زیرا نسل اول که به تعدادی اندک در کشور مشاهده می شود با توجه به چهره ای کاملا ناهمگون و نامتعارف از پتانسیل بالایی در فروش بسیار کم برخوردار بود.
در نسل دوم C5 که در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد دیگر خبری از چهره عجیب نسل اول نبود بلکه با یک سدان اصیل، خوش قیافه و لوکس سر و کار داشتیم که کاملا بازطراحی شده بود. نسل دوم C5 با مدل ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ توسط کمپانی سایپا به عنوان جایگزینی برای زانتیا و به منظور کسب موفقیت های بزرگ در فروش به کشور وارد شد اما به دلایل مختلفی نتوانست به فروش بالایی دست یابد. پس از آن که سایپا نتوانست با نسل اول C5 به فروش مناسبی دست یابد، به فکر واردات نسل دوم این خودرو افتاد؛ غافل از این که نسل دوم این خودرو علی رغم چهره زیباتر همانند کیزاشی قربانی قیمت گذاری نادرست (۵۸ میلیون تومان در زمان ورود) شد و از دید عموم مردم C5 در حقیقت یک زانتیای فیس لیفت بود که ارزش خرید با این قیمت بالا را نداشت هر چند که نباید از امکانات مناسب این خودرو نیز چشم پوشی کرد.
در بخش فنی C5 مجهز به گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک و پیشرانه ۳ لیتری با ۱۳۸ اسب بخار است که می تواند در مدت زمان ۹٫۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و همچنین این خودرو همانند زانتیا از سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک بهره می برد. در بخش امکانات رفاهی، C5 به تجهیزاتی همانند صندلی های برقی همراه با حافظه، گرمکن آینه ها، ترمز دستی برقی، تودوزی چرم، سنسور باران، کروز کنترل، قابلیت تنظیم باد تایر و بسیاری از امکانات دیگر مجهز شده است. هم اکنون C5 به صورت کارکرده با قیمتی در حدود ۱۰۰ الی ۱۳۰ میلیون تومان به فروش می رسد و با توجه به تعداد کم این خودرو و کیفیت مناسب قطعات آن می توان این خودرو را برای افرادی که به خودروهای خاص علاقه دارند، گزینه مناسبی دانست که چهره ای مناسب در کنار فضایی لوکس و جادار را با انبوهی از امکانات در اختیار خریدار قرار می دهد.
سوبارو لگاسی
سوبارو یکی از برندهای نام آشنای ژاپنی است که هر چند سابقه حضور پررنگی در ایران نداشته اما خودروسازی است که توانسته در بازار جهانی به موفقیت های بزرگی در فروش محصولات با کیفیت خود دست پیدا کند. این برند عموما در طراحی خودروهایش علاقه به اغراق و بزرگ نمایی ندارد و سعی بر تولید خودروهایی ساده در عین حال کاربردی و با دوام دارد.
علاوه بر این موارد، تکنولوژی منحصر به فرد AWD در این خودروی سواری، گلاسی را از دیگر مدل های بازار متمایز می کند و عملکرد فنی از طراحی کابین ساده اما با کیفیت و کاربردی بهره می برد و تمامی تجهیزات در مناسب ترین نقطه و در دسترس راننده قرار گرفته است.
در بخش تجهیزات و امکانات رفاهی نیز لگاسی مجهز به سیستم ورود بدون کلید، سنسور نور، سنسور باران، سیستم تهویه اتوماتیک، گرمکن برای صندلی های جلو است. سوبارو به دلیل نداشتن سابقه حضور در کشور در کنار وضعیت نه چندان مناسب خدمات پس از فروش و همچنین پیچیدگی های فنی نتوانست به فروش مناسب دست یابد. هم اکنون نمونه های کارکرده این خودرو با قیمتی در حدود ۱۱۵ میلیون تومان به فروش می رسد.
کیا سراتو LD
کیا سراتو عموما با نسل دوم و سوم در کشور شناخته می شود که نسل دوم آن هم اکنون توسط شرکت سایپا در حال مونتاژ است و نسل سوم آن به صورت وارداتی به فروش می رسد. نسل اول این خودرو که با کد LD شناخته می شود در سال ۲۰۰۳ روی خط تولید کیا در کره جنوبی قرار گرفت و در اوایل سال ۱۳۸۶ توسط شرکت اطلس خودرو به کشور وارد شد. در بدو ورود، این حودرو در حدود ۳۰ میلیون تومان قیمت گذاری شد و به صورت ناخواسته در رقابتی سنگین در مقابل مزاد ۳ نسل اول با قیمتی در حدود ۳۲ میلیون تومان قرار گرفت.
سراتو در بخش فنی با پیشرانه ۱۲ لیتری و گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک توسط اطلس خودرو به کشور وارد شد. این پیشرانه که برای سراتو حداکثر توان ۱۴۳ اسب بخار را ایجاد می کند، می تواند سراتو را در مدت زمان ۱۰٫۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند و از این حیث می توانیم سراتو را خودرویی قدرتمند در زمان خود بدانیم. در بخش ظاهری، کیا، سراتو را بسیار ساده طراحی کرده و چراغ های جلو و عقب تماما به صورت لامپی است و همین عامل یکی از دلایل شکست این خودرو در رقابت با مزدا ۳ اسپرت و جوان پسند شد چرا که مزدا ۳ به واسطه چهره ای خشن تر و به روزتر و با استفاده از چراغ های هالوژن در جلو و لامپ های ال ای دی در عقب توانست نظر افراد زیادی را به سمت خود جذب کند.
همچنین در بخش تجهیزات رفاهی نیز سراتو از امکانات بسیار پایه ای بهره می برد و تنها می توانیم به دارا بودن سانروف اشاره کنیم. تمامی این موارد باعث شد تا کیا کره ای با وجود مشخصات فنی قابل قبول و کیفیت مناسب، در برابر مزدا ژاپنی به زانو در بیاید و نتواند به فروش مناسبی دست یابد. نمونه های کارکرده سراتو نسل اول هم اکنون در حدود قیمت ۵۵ میلیون تومان به فروش می رسد.
[ad_2]