[ad_1]
BMW 1er E87 M Coupe
نسل نخست سری ۱ یا به نوعی «جوجه اردک زشت» ب ام و که عنوان کوچک ترین محصول این خودروساز را بر دوش می کشد، از سال ۲۰۰۴ میلادی روی خط تولید قرار گرفت و تا سال ۲۰۱۳ انواع هاچ بک (۳ و ۵ درب)، کوپه و کانورتیبل آن به تولید رسید. نسخه کوپه این خودرو که با کد E87 ساخته می شود، نمونه ای آتشین تحت عنوان ۱ Series M Coupe داشت که بعضا آن را با M1 اشتباه می گرفتند. این محصول برای نخستین بار در دسامبر ۲۰۱۰ معرفی شد و تعداد محدود ۶۳۰۹ دستگاه از آن در دنیا به فروش رسید. ۱ Series M Coupe از پیشرانه ۳ لیتری توربو مشهور به N54 و مشترک با ۷۴۰i/Li، ۳۳۵i و … بهره می برد اما ب ام و برای هر چه وحشی تر شدن این محصول دستی بر سر و روی این انجین کشید تا نهایت قدرت ۳۴۰ اسب بخار را به همراه جعبه دنده ۶ سرعته دستی و دیفرانسیل ضد لغزش M (مشابه نمونه مورد استفاده در M3E46) را در اختیار راننده قرار دهد.
ب ام و ۳۲۸ یکی از مشهورترین تولیدات اسپرت این خودروساز آلمان یاست که برای نخستین بار در سال ۱۹۳۶ میلادی روی خط تولید قرار گرفت. این رودستر خوش چهره که به عنوان یکی از نخستین خودروهای آیرودینامیک جهان شناخته می شود، توسط Peter Szymanowdki که بعد از جنگ جهانی دوم به مدیریت دپارتمان طراحی ب ام و منسوب شد، خلق شده بود. ۳۲۸ از یک پیشرانه ۶ سیلندر ۲ لیتری (مشهور به M328) همراه با جعبه دنده ۴ سرعته دستی بهره می برد که با وجود کاربراتور سولکس قادر به تولید ۷۹ اسب بخار توان بود. این رودستر به لطف بهره گیری از جثه کوچک (طول ۲٫۹ متری) و پنل های آلومینیومی بدنه، وزنی معادل ۸۳۰ کیلوگرم دارد و قادر به ثبت رکورد ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت است. همچنین نتیجه مسابقه ای این خودرو که در رقابت های آلمان، Mille Migila و … افتخارات زیادی دارد. یکی از اعضای موفق خانواده موتور اسپرت ب ام و محسوب می شود. از این خودرو در حد فاصل ۱۹۳۶ الی ۱۹۴۰ میلادی تعداد ۴۶۴دستگاه به تولید رسید.
ب ام و برای سبک سازی این محصول از لایه های فولادی نازک تر استفاده کرده است. همچنین برخی پنل های بدنه مثل درها، کاپوت و … از آلومینیوم ساخته شده اند. بالابر برقی شیشه ها حذف شده و همچنین محصول مذکور فاقد عایق صوتی است. ۳٫۰CSL در سال ۱۹۷۲ از پیشرانه ۶ سیلندر خطی به حجم ۳ لیتر (مشابه نمونه ۳٫۰CS با اندکی تفاوت) بهره می برد که حجم موتور این خودرو در سال ۱۹۷۳ تا ۳٫۲ لیتر نیز افزایش یافت. تعداد ۱۲۶۵ نمونه از ۳٫۰CSL در طی این دو سال به تولید رسید.
BMW i8
i8 پدیده هایبرید این روزهای ب ام و است که شالوده ای از بالاترین تکنولوژی های صنعت خودرو را در خود گنجانده. این خودروی پلاگین هایبرید که در پس معرفی مدل مفهومی Vision Efficient dynamics جرقه های تولیدش شکل گرفت، از سال ۲۰۱۴ تاکنون روی خط تولید این خودروساز در Leipzig قرار دارد و از ظاهری بسیار اغواگر بهره می برد. این کوپه ۲+۲ نفره از پیشرانه ۳ سیلندر توربو به حجم ۱٫۵ لیتر (۲۲۸ اسب بخار) بهره می برد که به چرخ های عقب آن متصل بوده و یک پیشرانه الکتریکی (۱۲۹ اسب بخار) همراه با باتری های لیتیوم – یونی نیز قدرت دهنده چرخ های جلوی آن است. بدین ترتیب این محصول با میزان مصرف سوخت ۲٫۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (به صورت ترکیبی) و شتاب صفر تا صد ۴٫۴ ثانیه، یک هایبرید مقرون به صرفه و البته بی پروا خواهد بود که با توجه به چهره جذاب و قابلیت های فنی فوق العاده اش قیمت بسیار خوبی هم دارد.
BMW M3 E30
اتاق E30 نیز یکی دیگر از ماندگارترین محصولات ب ام و است که برای نخستین بار در سال ۱۹۸۳ به عنوان جایگزین برای نسل اول سری (E21) روی خط تولید قرار گرفت اما نسخه M Power این خودرو که از سال ۱۹۸۶ روانه بازار شد، به نوعی نخستین نسل از M3 محسوب می شود که با توجه به ظاهر اغواگر و توانایی های فنی فوق العاده، طرفداران شدیدا زیادی دارد. این محصول که همچون ۳٫۰CSL، ۳۲۸ و … قهرمانی های زیادی را در کارنامه خود ثبت کرده است، از نمونه W3 استاندارد که تا ۱۹۹۰خود ثبت کرده است، در نمونه M3 استاندارد که تا ۱۹۹۰ به بازار عرضه می شد از پیشرانه ۴ سیلندر خطی مشهور به S14 بهره می برد. این پیشرانه در نمونه پایه که ۲٫۳ لیتر حجم داشت و با کد دقیق تر S18B23 شناخته می شود ۱۹۷ اسب بخار قدرت دارد و شتاب صفر تا صد ۶٫۷ ثانیه ای را به راننده ارائه می کند. همچنین نسخه هایی تحت عنوان Evo1، Evo2 و Sport Evo با توان بیشتر نیز روانه بازار شد که البته در نمونه Sport Evo که طی سال های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ به بازار عرضه می شد از پیشرانه ۲٫۵ لیتری با ۲۳۵ اسب بخار قدرت بهره می برد.
BMW 2002 Turbo
ب ام و ۲۰۰۲ پرطرفدارترین محصول سری New Class بود که نسخه های متعددی از آن به بازار عرضه شدند و همچنین این خودرو تاثیر بسیار پررنگی در شکل گیری هویت این برند خودرسازی گذاشت. ۲۰۰۲ توربو نخستین خودروی تولیدی مجهز به توربوشارژر در دنیا و سریع ترین نسخه خیابانی این محصول بود که در سال ۱۹۷۳ (همان سالی که همزمان ۳٫۰CSL نیز روی خط تولید این خوروساز قرار داشت) روانه بازار شد. این محصول از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو (مجهز به توربوشارژر k.k.k با ۸psi بوست) بهره می برد که نهایت قدرت ۱۶۷ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۲۴۰ نیوتن متری را برای جثه یک تنی آن فراهم می ساخت. شتاب صفر تا صد ۲۰۰۲ توربو ۷٫۳ ثانیه، حداکثر سرعت آن ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت و تیراژ این محصول خاص ۱۶۷۲ نمونه در کل دنیا بود.
BMW 507
به زعم بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو، ۵۰۷ زیباترین ب ام و تاریخ است! این رودستر زیبا که از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۵۹ روی خط تولید خودروساز فقید قرار داشت زاده دستان پرتوان Albercht von Goertz بود و با طولی نزدیک به ۴٫۴ متر، یک کابریوی لوکس نسبتا بزرگ محسوب می شد. ۵۰۷ از پیشرانه V8 به حجم ۳٫۲ لیتر، ۲ عدد کاربراتور زنیت دو دهانه و جعبه دنده ۴ سرعته دستی ZF بهره می برد. نهایت قدرت این محصول در حدود ۱۵۰ اسب بخار بود و طبق شواهدی که از آزمایش فنی می برد، نهایت قدرت این محصول در حدود ۱۵۰ اسب بخار بود و طبق شواهدی که از آزمایش فنی Motor Revue پیداست، شتاب صفر تا ۱۰۰ آن در حدود ۱۱٫۱ ثانیه ثبت شده است. تنها ۲۵۲ دستگاه از این خودرو تولید شد که نمونه هایی از آن تحت تملک افراد بزرگی مثل «الویس پریسلی» نیز قرار داشت.
BMW Z8
Z8 یک رودستر خاص و البته دوست داشتنی است که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ روی خط تولید ب ام و قرار گرفت. این محصول که با کد E52 شناخته می شود، محصولی است که توسط هنریک فیسکر (موسس کمپانی فیسکر) و با الهام از ۵۰۷ فقید طراحی شد و مدت زمان زیادی را روی خط تولید این خودروساز نگذراند. از این محصول تنها ۵۷۰۳ نمونه به تولید رسید که نمونه ای از آن نیز در فیلم «دنیا کافی نیست» جیمز باند هنرنمایی کرد. Z8 دارای دو نسخه ساده و آلپینا بود که نمونه ساده آن از پیشرانه V8 به حجم ۴٫۹ لیتر (S62) و نسخه آلپینا از انجین ۴٫۸ لیتری (M62) بهره می برد. نمونه ساده در حدود ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت که در آن سال ها عدد بسیار وسوسه انگیزی محسوب می شد.
BMW M5 E34
نسل سوم ب ام و، سری ۵ که با کد E34 شناخته می شود یکی از ماندگارترین محصولاتی است که از خط تولید این خودروساز خارج شد. اما جدای از نمونه های ساده که از سال ۱۹۸۸ به فروش می رسیدند، نمونه M پاور این خودرو که در واقع نسل دوم M5 محسوب می شد نیز از سال ۱۹۸۹ روی خط تولید قرار گرفت و تا سال ۱۹۹۵ بر مسند قدرت باقی ماند. M5 نسل دوم زاده دست Ulf Weichase بود و چهره باوقار و اسپرتی داشت. از این خودرو در طی ۶ سال تعداد ۱۲۲۵۴ دستگاه به تولید رسید که مدل های سال های مختلف از نظر جزییات ظاهری و فنی تفاوت های جزئی با هم داشتند اما به طور کلی M5 E34 پیشرانه ۶ سیلندر خطی S38 بهره می برد که تا سال ۱۹۹۲ نمونه S38B36 با ۳۱۱ اسب بخار و از ۱۹۹۶ نمونه S38B38 با نهایت قدرت ۳۳۵ اسب بخار روی این اتاق قرار می گرفت. این سدان ۱٫۸ تنی در دو نمونه مذکور شتاب صفر تا صدی بین ۵٫۹ الی ۶٫۳ ثانیه داشت.
BMW M1
M1 اولین و تنها سوپراسپرت واقعی تاریخ خودروسازی ب ام و است که در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ به بازار راه پیدا کرد. این محصول در واقع یک سوپراسپورت موتور وسط بود که با E26 شناخته می شود و توسط جیور جتو جیارو طراحی شد. البته لازم به ذکر است که این پروژه در ابتدا به عنوان یک خودروی کاملا مسابقه ای با همکاری لامبورگینی تعریف شده بود اما در نهایت نمونه خیابانی آن هم روانه خط تولید این خودروساز باواریایی شد. M1 فقید که در تیراژ بسیار محدود ۴۵۷ تایی به تولید رسید از پیشرانه ۶ سیلندر خطی به حجم ۱۲٫۵ لیتر بهره می برد که نهایت قدرتی معادل ۶۷۳اسب بخار داشت. این روزها یک دستگاه M1 سالم بیش از نیم میلیون دلار قیمت دارد.
[ad_2]