[ad_1]
جت فراصوت و بسیار ساکت X-59 QueSST ناسا کابین خلبانی دارد که مشابه هواپیماهای دیگر نیست.
یک صفحهنمایش بزرگ ۴K در پنجره جلویی خلبان نصب شده است که به نظر کمی عجیب و غریب است چون غالبا باید خلبان از پنجره جلویی خود محیط آسمان یا باند فرودگاه را تماشا کند و دید وسیعی به اطراف داشته باشد.
جت X-59 توسط شرکت لاکهید مارتین توسعه داده میشود و بودجهای ۲۴۷ میلیون دلاری برای آن از سوی ناسا در نظر گرفته شده است. یک هواپیمای فراصوت است؛ یعنی سرعتی بالاتر از صوت در آسمان دارد ولی قرار است بیسروصداتر از جتهای فراصوت معمول باشد.
فناوریها و تکنیکهایی در این هواپیما استفاده میشود که ناظران زمین فقط صدایی به بلندی بسته شدن یک درب ماشین بشنوند و صدایی بالاتر شنیده نمیشود.
در جت X-59 کابین خلبان همانند دیگر کابینهای هواپیماها ساخته شده است ولی اندازهای کوچکتر با نوکی تیزتر است تا در اوجگیری باعث افزایش سرعت شود. کابین خلبان کاملا آیرودینامیک ساخته شده است و فقط در بخش پنجره جلویی یک صفحهنمایش ۴K دیده میشود.
چرا صفحهنمایش ۴K؟
در حقیقت، این صفحهنمایش هیچگونه مانعی در برابر دید خلبان نیست چون در بخشی که نمایشگر ۴K کار شده است؛ فقط نوک هواپیما دیده میشود. به جز این صفحهنمایش ۴K، در کابین خلبان چندین نمایشگر دیگر هم نصب شده است.
صفحهنمایش ۴K پیشروی خلبان بخشی از سیستم eXternal Visibility یا XVS در هواپیما است. تصاویر نشان میدهند دو دوربین نصب شده در بیرون هواپیما به همراه اطلاعات با وضوح بالا روی این نمایشگر نمایش داده خواهند شد.
البته این تصویر کامل نیست و شاید هواپیمای اصلی دارای کابین خلبان متفاوتی باشد. خلبانها زمان زیادی را در شبیهسازیها صرف آموزش این سیستم میکنند و برای کار با آنها کاملا آماده هستند. در کابینهای هواپیمای اصلی شاهد پنجرههای دیگری هستیم که به واقعیت نزدیکتراند.
شرکت لاکهید با همکاری و سرمایهگذاری ناسا در حال ساخت جت X-59 است. برخی قطعات طراحی شدند ولی هنوز برخی دیگر از بخشها و قطعات در حال طراحی و ساخت هستند. قرار است این جت اولین پرواز خود را در سال ۲۰۲۱ انجام دهد.
چون یک هواپیمای خاص و منحصربهفرد با فناوریهای پیشرو است؛ در صورت موفقیتآمیز بودن میتواند راه را برای توسعه و ساخت جتهای دیگر فراصوت آسان کند.
[ad_2]