[ad_1]
دانشنامه علمی توتیا امروز: برند آمریکایی الااصل جیپ، پیشگام ساخت خودروهای شاسی بلند با قابلیت های آفرود فوق العاده و منحصر به فرد است و همواره تاکید بسیاری در تبلیغاتش روی قابلیت آفرود بالا در شرایط سخت داشته است. به واسطه بهره گیری از سیستم های مختلف در خودروهای چهارچرخ متحرک جیپ، امکان رانندگی در هر نوع شرایط آب و هوایی و مناطق برفی، شن و ماسه و صخره نوردی میسر شده است. تاکنون جیپ از چندین سیستم مختلف استفاده کرده است؛ در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع سیستم های کمکی در شرایط آفرود که جیپ به طور اختصاصی روی هر یک از محصولاتش قرار داده است، بپردازیم.
ACTIVE DRIVE 4دانشنامه علمی توتیا۴
بر پایه تجربه ۷۵ ساله جیپ در ساخت خودروهای آفرود سیستم اکتیو درایو می تواند امکان رانندگی در هر شرایط آب و هوایی را برای رانندگان محصولاتش فراهم کند. این سیستم در نوع های مختلف و برای کاربردهای متنوعی روی محصولات جیب قرار گرفته و نسخه های یک و دو اکتیودرایو هم اکنون روی جیپ رنگید (رِنِه- گیِد) و چروکی در نسخه های اسپرت، لتیتود و لیمیتد در دسترس است.
در این سیستم امکان قطع شدن ارتباط با اکسل عقب وجود دارد و در مواقع لزوم می توان اکسل عقب را نیز درگیر کرد؛ از این طریق مصرف سوخت کاهش و بازده پیشرانه نیز افزایش می یابد. یک سیستم نیز با نام SELEC- TERRAIN در کنار سیستم اکتیو درایو وجود دارد و امکان تنظیم برای شرایط مختلف آب و هوایی را در چهار حالت مختلف اتوماتیک، برف، شن و ماسه و در حالت گل و لای می دهد.
ACTIVE DRIVE LOW 4دانشنامه علمی توتیا۴
این سیستم تمام امکانات سیستم اکتیو درایو را دارد و در کنار آن یک حالت LOW-RANGE نیز به آن اضافه شده است و امکان آفرود بیشتری به آن افزوده می شود و این سیستم در نسخه تریل هاوک جیپ رنگید در دسترس است. سیستم ۴WD LOW برای تنظیم کشش خودرو و انتقال قدرت به چرخ ها در سرعت کم به کار می رود و به خصوص برای مواردی همچون بیرون کشیدن قایق از دریاچه ها مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی این سیستم علاوه بر مزایایی که نسخه یک و دو سیستم اکتیو کنترل برای کاهش مصرف سوخت در سرعت های بالا دارد امکان دستیابی به گشتاور بالا و تنظیم درست گشتاور در مواقع لزوم را نیز فراهم می کند.
ROCK TRACK 4دانشنامه علمی توتیا۴
این
سیستم به صورت اختصاصی روی مدل روبیکان جیپ رانگلر نصب شده و هدف از قرار
دادن آن در این محصول، افزودن قابلیت صخره نوردی برای تکمیل این آفرود تمام
عیار است. با بهره گیری از این سیستم و با قفل کردن دیفرانسیل گشتاور
بیشتری به چرخ ها منتقل می شود و کنترل راننده روی خودرو در عبور از صخره
ها و سنگ های بزرگ افزایش می یابد. ضریب دنده سنگین ۴:۱ امکان عبور از روی
صخره ها، کنده های درخت و بالا یا پایین آمدن از شیب های تند را برای
رانگلر فراهم می کند. در این سیستم یک گزینه با نام ROCK MODE نیز از طریق
قسمت تنظیم شرایط کشش که در کنار کنسول خودرو قرار دارد، قابل انتخاب است.
ACTIVE DRIVE LOCK 4دانشنامه علمی توتیا۴
QUADRA DRIVE 4دانشنامه علمی توتیا۴
این سیستم یکی دیگر از سیستم های کمکی جیپ است که برای نسخه های تریل هاوک، لیمیتد، اورلند و سایمت مدل چروکی در نظر گرفته شده است. سیستم کوادرا درایو نسخه دوم که در حقیقت تکامل یافته سیستم نسخه اول است، در سال ۱۹۹۹ معرفی شد و به سیستم چهارچرخ متحرک فول تایم با سه حالت ۴-ALL، خلاص و ۴-LO برای دیفرانسیل اطلاق می شود.
در این سیستم در حالت ۴-ALL گشتاور تنها به چرخ های عقب انتقال داده می شود.این سیستم میزان چرخش چرخ ها را در شرایط مختلف بررسی می کند و اگر میزان چرخش چرخ های عقب بیشتر از چرخ های محور جلو باشد، به وسیله یک پمپ که میان دو محور جلو و عقب وجود دارد، گشتاور به محور جلو انتقال داده می شود تا چرخ ها به سرعت دوران یکسانی برسد. حالت ۴-LO برای قفل کردن اکسل جلو و عقب به صورت همزمان است و حالت خالص نیز برای موارد یدک کشی به کار می رود.
[ad_2]