[ad_1]
به سال ۱۹۹۸ برگردیم، در آن زمان که گوگل تازه تأسیس شده بود، جایگاه شانزدهم را بین موتورهای جستجو داشت و ما آن زمان کلی موتور جستجوی پرکاربرتر میشناختیم، مثل اینفوسیک، آلتا ویستا، وب کرالر و …
اما یک دفعه شتاب رشد گوگل آنقدر بالا رفت که همه موتورهای جستجوی مشهور آن زمان را پشت سر گذاشت و بعد بازار را کاملا قبضه کرد.
آگهی متنی میانمتنی:
برنامهریزی روزانه به شیوهٔ افراد موفق
و ثروتمند را بیاموزید (کتاب الکترونیک رایگان)
حالا گمان میرود که اسپاتیفای -سرویس محبوب پخش جاری موسیقی- هم همان حال و هوای گوگل را پیدا کرده است. به عبارتی همان طور که در جدال گوگل و آلتاویستا، آلتاویستا خرد شدن و از میان رفت، همان طور که فیسبوک چنان مایاسپیس را شکست داد که الان ما یادمان رفته زمانی مایاسپیس شبکه اجتماعی نخست دنیا بود، به زودی اسپاتیفای هم با قاطعیت از پس حریفهای خود از جمله پاندورا برخواهد آمد.
پاندورا هنوز از پا ننشسته است. سه پال پیش پاندورا با قاطعیت سرویس پخش جاری موسیقی در سطح دنیا به شمار میرفت. اما حالا عمدتا این برتری را تنها در آمریکا حفظ کرده است. پاندورا در حال حاضر نسبت به اسپاتیفای، ساندکلاد، Shazam و سرویس موسیقی آمازون، کاربران ماهانه فعال بیشتری دارد. اما قافیه را در بازارهایی که قبلا در دست داشت، مثلا در استرالیا و نیوزیلند باخته است.
عواملی که تصور میکنیم باعث موفقیت اسپاتیفای شوند را میتوانیم به سه دسته تقسیم کنیم:
۱-شتاب رشد انفجاری
در حال حاضر باید توجه داشتیم که هنوز که هنوز است، سرویسهای پخش موسیقی جاری در دوره شیرخوارگی خود هستند و با بلوغ فاصله زیادی دارند. یا هنوز مانده تا بفهمیم در آینده یک سرویس مقتدر پخش موسیقی جاری، چقدر میتواند پول پارو کند.
جالب است بدانید میزان دانلود اپلیکیشن اسپاتیفای نشان میدهد که پاندورا در آمریکا هم مدت زیادی نمیتواند شماره یک باقی بماند. در آمریکا اسپاتیفای جایگاه شماره یک را از لحظا دانلود اپلیکیشنهای موسیقی در آیتونز دارد.
۲- جذب سرمایه و ارزشگذاری از سوی سرمایهگذاران
شرکتهای سرمایهگذار معتبر، معمولا بسیار سنجیده و آیندهبینانه سرمایهگذاری میکنند. ما ممکن است گاهی متوجه نشویم که آنها چرا برای یک شرکت آنقدر خرج میکنند و سرمایه میگذارند، اما خود آنها با در نظر فاکتورهایی مثل رشد آینده شرکت و عملکرد آن، تصمیم میگیرند که چقدر سرمایهگذاری کنند.
در حال حاضر برآورد سرمایهگذران از ارزش اسپاتیفای چیزی حدود ۱۳ میلیارد دلار است که ۵ برابر ارزش تخمین زده شده پاندورا یعنی ۲٫۳ میلیارد دلار است.
۳-جذابیت برای نوابغ و خواص دنیای فناوری
اگر مسیری را که توسعهدهندههای خوب، کارکنان برجسته و نوابغ دنیای فناوری، دنبال میکنند، دنبال کنیم، به احتمال زیادی به شرکتهایی با شانش برد بیشتر میرسیم.
در این زمینه اسپاتیفای مدتی است که از پاندورا جلو افتاده است و به عنوان مقصد دلخواه بسیاری از این خواص مطرح شده است.
کلا در بازارهای نوظهور و آنهایی که هنوز به بلوغ نرسیدهاند، برای شرکتها یک بازه زمانی طلایی برای رشد و قبضه کردن بازار وجود دارد که در این مدت یا میتوانند تبدیل به غول بشوند یا نابود شوند. البته در بعضی از بازارها چند غول امکان رقابت طولانیمدت با هم دارند، اما در برخی هم برتری یکی از رقبا آنقدر زیاد میشود که با مکیدن هم سرمایه و همه توجهات، دیگر مجالی برای رشد شرکتهای دیگر باقی نمیگذارد.
آیا اسپاتیفای میتواند تبدیل به شرکت شماره یک و بیگفتگوی دنیای پخش جاری موسیقی شود؟
[ad_2]