[ad_1]
دانشنامه علمی توتیا امروز: شاید کلاس خودروهای هاچ بک شهری سگمنت A، آنقدرها که در بازارهای اروپایی محبوبیت دارد، در ایران طرفدار نداشته باشد اما نباید فراموش کرد که محصولاتی چون سایپا ۱۱۱ و ام وی ام ۱۱۰ و پیش تر از آن پراید نسیم و دوو ماتیز همواره بین بانوان و جوانان (علی الخصوص جوانان تازه راننده) مقبولیت قابل توجه و طرفداران خاص خود را داشته و دارند. گرچه در این خودروها فضای صندوق بار و فضای سر و پای موجود در کابین (به خصوص در ردیف عقب) چندان چنگی به دل نمی زند، اما مزایایی نظیر مصرف سوخت بسیار مناسب، ابعاد جمع و جور و هزینه های تعمیر و نگهداری پایین نقاط قوتی هستند که مشتریان به خصوص در شهرهای شلوغ و پرترافیک (که عمدتا از بحران پارکینگ و کمبود فضای پارک نیز رنج می برند) را به سوی خرید خودروهای این کلاس سوق می دهند.
از قضا در این سال ها بازار خودروهای وارداتی برای کسانی که تمکن مالی بهتری داشته و حاضرند بودجه بیشتری برای خرید یک هاچ بک جمع و جور شهری اختصاص دهند، محصولاتی نظیر میتسوبیشی میراژ، کیا پیکانتو و به تازگی هیوندای i10 (به صورت مونتاژی) را به ارمغان آورده است.
اواسط دی ماه سال گذشته کرمان موتور برای اولین بار هیوندایi10 را با قیمت ۷۱٫۹ میلیون تومان پیش فروش کرد و در حال حاضر این خودرو تحویل خریداران و وارد بازار شده است. علاوه بر این نسخه فیس لیفت و به روز شده میتسوبیشی میراژ نیز سال گذشته وارد بازار شد اما در این بین پیکانتو که دچار یک دگرگونی اساسی شده و با نسل جدیدش پای به بازارهای جهانی گذاشته، با توجه به روند رضایت بخش و مطلوبی که اطلس خودرو در واردات محصولات کیا از خود نشان داده، به احتمال زیاد و در آینده ای نزدیک مهمان بازار کشورمان خواهدبود.
فصل سوم پیکانتو
سال ۲۰۰۳ و نمایشگاه بین المللی خودرو فرانکفورت، ج ایی بود که کیا از کوچک ترین و حمع و جورترین محصولش رونمایی کرد و در سال ۲۰۰۴ اولین نسل از پیکانتو (که با کد SA شناخته می شود) وارد بازارهای جهانی شد. این نسل از پیکانتو در دو مقطع زمانی، یک بار در سال ۲۰۰۷ و یک بار هم در سال ۲۰۱۰، فیس لیفت و به روزرسانی ظاهری را تجربه کرد تا سرانجام در سال ۲۰۱۱ جایش را به نسل دوم (با کد TA) بدهد؛ خودرویی که طراحی ظاهری و داخلی آن کاملا تحت تاثیر موج تحولات کیا در طراحی و هویت سازی برای خودروهایش به رهبری طراح نام آشنا و موفقی چون پتیر شریر آلمانی بود و حالا پیکانتو در مقابل رقبای مختلفش، به خصوص در بازار اروپا، حرف های بیشتری برای گفتن داشت و تبدیل به رقیبی قابل احترام تر نسبت به گذشته شده بود. برخلاف نسل قبل، این نسل از پیکانتو (با مدل ۲۰۱۲) به بازار کشورمان راه یافت و حتی در حال حاضر و علی رغم اینکه پیکانتو نسل دوم روزهای آخر حیاتش را در بازارهای جهانی سپری می کند، با مدل ۲۰۱۶ و قیمت نقدی۷۵٫۱ میلیون تومانی همچنان در لیست فروش اطلس خودرو قرار دارد.
در مسیر بلوغ و تکامل
در نسل جدید پیکانتو که با کد JA شناخته می شود، شاهد طراحی بسیار حساب شده و در عین حال جذاب هستیم، به طوری که به جرات می توان گفت پیکانتو در نسل سوم به بلوغ بصری قابل اعتنایی رسیده و در مقایسه با نسل قبل طراحی و حجم پردازی بدنه آن منظم تر و چشم نوازتر به نظر می رسد. با این حال و از انجا که درصد بالایی از خریداران این خودرو را مشتریان جوان تشکیل می دهند، دپارتمان طراحی کیا به هیچ وجه در طراحی خارجی و داخلی این خودرو محافظه کارانه، عمل نکرده است. در این بین نکته ای که شاید برای ما جالب بوده و از اهمیت زیادی برخوردار باشد، این است که یکی از اعضای اصلی تیم طراحی نسل جدید پیکانتو، یک طراح ایرانی به نام «سید جواد غفاریان» است.
فاصله بین دو محور در نسل جدید پیکانتو نسبت به نسل قبل ۱۵ میلی متر افزایش پیدا کرده و به ۲٫۴ متر رسیده است. درحالی که طول خودرو تغییری نداشته و همان ۳٫۵۹ متر باقی مانده است که این یعنی از طول هنگ اوور جلو و عقب کاسته شده است. در نتیجه پیکانتو نسل جدید جادارتر از نسل قبل احساس می شود و باید به این نکته نیز اعتراف کرد که در مقایسه با نسل قبل، فضاسازی های بهتری در کابین انجام پذیرفته و فضایی ۲۵۵ لیتری صندوق عقب با توجه به کلاس و ابعاد خودرو، رقمی مناسب و قابل قبول به حساب می آید.
صندلی های خودرو خوش ترکیب بوده و حمایت خوبی از بدن راننده و سرنشین دارند، علاوه بر اینها کیفیت مواد و متریال مورد استفاده در کابین نیز بهبود یافته (البته این بدین معنا نبوده که خبری از پلاستیک سخت در کابین نیست زیرا از خودرویی در این سگمنت نباید انتظارات زیاد و بیش از حدی داشت) و کیا اعداد کرده ایزولاسیون و عایق بندی کابین نسل سوم پیکانتو نسبت به گذشته به طور قابل ملاحظه ای بهتر خواهدبود.
نیم نگاهی به طراحی کابین و جلو داشبورد زیبا و ارگونومیک این هاچ بک کره ای، این نکته را به ما گوشزد می کند که پیکانتو در این بخش حرف های زیادی برای گفتن دارد و طراحی آن تا حدود زیادی شبیه خودروهای رده بالاتر و فراتر از این کلاس بوده و حسابی برای رقبایی چون فولکس واگن آپ!، تویوتا آیگو و هیوندای i10 خط و نشان می کشد.
زیر پوست پیکانتو
گزینه های پیشنهادی کیا به خریداران اروپایی برای قوای محرکه نسل جدید پیکانتو شامل ۲ پیشرانه بنزینی تنفس طبیعی ۱ لیتری ۶۶ اسب بخاری باگشتاور ۹۶ نیوتن متر و یک واحد ۱٫۲۵ لیتری با قدرت ۸۴ اسب بخار و گشتاور ۱۲۲ نیوتن متر می شود، اما در تریم بالارده و مهیج GT-Line که قرار است لباسی اسپرتی تر و شرورانه تر بر تن نسل سوم پیکانتو برای ایفای هرچه بهتر نقش یک هاچ بک داغ (Hot Hatch) باشد، یک پیشرانه بنزینی یک لیتری توربو ۹۹ اسبی با گشتاور ۱۷۲ نیوتن متر مورد استفاده قرار گرفته است که با توجه به جثه خودرو کشش و شتابگیری بسیار خوب و جالب توجهی را برای آن فراهم می کند و طبق اعلام کیا، پیکانتو GT-Line قادر خواهدبود شتاب صفر تا ۱۰٫۱ ثانیه ای را به ثبت برساند. هر سه پیشرانه قابل عرضه به طور استاندارد با یک گیربکس ۵ سرعته دستی جفت و جور می شوند اما برای نمونه مجهز به پیشرانه ۱٫۲۵ لیتری، یک گیربکس ۴ سرعته خودکار نیز قابل سفارش است. به احتمال بسیار زیاد پیکانتوهای وارداتی به ایران از ترکیب پیشرانه ۱٫۲۵ لیتری و گیربکس ۴ سرعته خودکار بهره مند خواهندبود
رو در روی رقبا
پیکانتو که در برخی بازارها نظیر کره جنوبی، هنگ کنگ و تایوان با نام «مورنینگ» شناخته می شود، در نسل جدید، تغییر و تحولات فراوانی را تجربه کرده تادر برابر رقبای مطرحش در بازارهای مختلف مقتدرتر از پیش ظاهر شود. در سال ۲۰۱۶ پیکانتو در سطح قاره سبز فروشی معادل ۵۴۹۸۲ دستگاه (۲ درصد رشد نسبت به سال گذشته) داشته که آن را در رده دوازدهم لیست پرفروش ترین خودروهای سگمنت A (هاچ بک های جمع و جور) اروپا قرار می دهد.
صدرنشینان این سگمنت در بازار اروپا فیات پاندار و فیات ۵۰۰ هستند که به ترتیب رتبه اول و دوم را به خود اختصصا داده اند و با سومین خودرو پرفروش این سگمنت یعنی فولکس واگن آپ! که فروشی ۹۶۸۳۶دستگاهی داشته است (۸ درصد افت نسبت به سال گذشته)، فاصله قابل ملاحظه ای دارند.
علاوه بر این، سایه هموطن هیوندای نشان پیکانتو یعنی i10 که با فروش ۸۵۳۸۵ دستگاهی در رتبه چهارم این لیست قرار گرفته به شدت بالای سر پیکانتو سنگینی می کند. رنو تویینگو، تویوتا آیگو، اسمارت فورتو، لانچیا اپسیلون، پژو ۱۰۸، سیتروئن C1 و اپل کارل و اکسهال ویوا نیز به ترتیب در رده های پنجم تا یازدهم این لیست و بالاتر از پیکانتو جای دارند .
بدون شک کیاموتورز با نسل جدید پیکانتو در اندیشه تغییر و بهبود اوضاع به نفع خود در این بازار پرتقاضا خواهدبود و نگاهی جدی به رتبه های بالاتر جداول فروش خواهدداشت. در بازار ایران خبری از تنوع بالا در این سگمنت، نظیر آنچه که در بازار اروپا شاهد آن هستیم، نبوده و همان طور که پیش از این گفتیم پیکانتو در بازار ایران رو در روی هیوندای i10 و میتسوبیشی میراژ قرار خواهدگرفت که با توجه به جایگاه مناسب برند کیا در بازار کشورمان و خدمات مناسب نماینده رسمی کیا، طراحی ظاهری و داخلی جذاب و امکانات رفاهی قابل توجه، پیکانتو در جلب نظر آن دسته از مشتریان که قصد خرید خودرویی در این کلاس را دارند، موفق خواهدبود.
آخرین موردی که ذهن را به خود مشغول می کند، بحث قیمت گذاری نسل جدید پیکانتو است. تجربه نشان می دهد حتی در صورت عدم تغییر قیمت جهانی یک خودرو و ثبات نرخ ارز و تعرفه های گمرکی، تعویض نسل برای یک خودرو وارداتی مترادف با افزایش قیمت آن خواهدبود اما با توجه به قیمت ۷۱٫۹ میلیونی i10 و ۸۲٫۹ میلیون تومانی میراژ، به نظر می رسد که نسل جدید پیکانتو با برچسب قیمتی در حدود ۸۵ میلیون تومان عرضه شود.
[ad_2]