[ad_1]
دانشنامه علمی توتیا امروز: در حالی که در چند سال گذشته تمایل خریداران به خرید خودروهای کلاس کراس اوور به شدت افزایش یافته است. شرکت ها در تلاشند تا این نیاز بازار را تامین کنند؛ کلاس کراس اوورهای ساب کامپکت (مینی کراس) که در ایران با نمونه های چینی مانند تیفان X50 و ام وی ام X22 شناخته شد و پس از ورود H30Cross به بازار بیشتر مورد قبول قرار گرفت. کراس اوور ساب کامپکت در واقع نمونه ای بلندقامت تر از خودرو هاچ بک است که معمولا به آن باربند (Roof Rack) اضافه شده و ارتفاع آن هم به نسبت نمونه هاچ بک بلندتر است.
نمود واقعی تر این تعریف را می توانیم در ساندرو اسنپ وی ببینید. در حال حاضر، سایپا قرار است با خودرو کوتیک پا به عرصه این رقابت بگذارد و ایران خودرو هم در تلاش است تا با راه انداختن خط تولید رنو کوئید بتواند جای خود را در این بازار پیدا کند.
طراحی خارجی
نمای داخلی
در نمای داخلی این خودرو تغییراتی به وجود آمده است که این اتاق را از اتاق هاچ بک H320 متفاوت می کند. سیستم مالتی مدیا که در نمونه قبل وجود نداشت، در این خودرو اضافه شده است که می تواند علاوه بر پشتیبانی از سیستم ناوبری به سیستم صوتی با ۴ بلندگو و ۲ تیونر هم از طریق موبایل متصل شود. صندلی های پارچه ای با قابلیت تنظیم در ۶ جهت برای راننده و ۴ جهت برای شاگرد، سانروف برقی، سیستم تهویه مطبوع دستی با تنظیم برقی، کامپیوتر سفری و پنل پشت آمپر با لامپ نارنجی از مشخصاتی هستند که در هنگام نشستن در کابین این خودرو جلب توجه می کند.
شاید نمای داخلی این خودرو در نگاه اول خیلی دلفریب نباشد ولی بعد از مدتی نشستن و رانندگی با آن احساس مثبتی پیدا خواهید کرد. کیفیت سیستم صوتی نسبت به قیمت و کلاس خودرو ایده آل است. سیستم تهویه مطبوع به سرعت فضای کابین را به دمای ایده آل شما می رساند. هر چند که نبود دریچه عقب در این خودرو تا حدودی باعث تاخیر در استاندارد شدن دما برای سرنشینان عقب می شود. سانروف برقی که هم از نمای بیرونی و هم داخلی، جلوه زیبایی به این اتاق بخشیده است. کامپیوتر سفری کوچک که در بین دو آمپر کیلومتر شمار و دورشمار قرار دارد هم اطلاعات مصرف سوخت و مسافت طی شده را در اختیار شما قرار خواهد داد.
مشخصات فنی و آزمایش رانندگی
برلیانس C3 دقیقا از همان پیشرانه ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر خطی استفاده می کند که روی هاچ بک H320 هم نصب شده است. این پیشرانه می تواند ۱۰۳ اسب بخار قدرت در دور ۵۸۰۰ و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور در دور ۳۸۰۰ تولید کند و این توان را از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به چرخ های جلو منتقل کند. وقتی وارد خودرو می شوید، صدای بسیار کم پیشرانه باعث می شود که احساس کنید پیشرانه هنوز روشن نشده است. هنگام رانندگی هم صدای پیشرانه حتی در دورهای بالا هم به ندرت در اتاق شنیده می شود. پیشرانه در دور ۵۱۰۰ دنده ها را چه در حالت اتوماتیک و چه دستی عوض می کند و این مسئله به این معنی است که در حین رانندگی با نمونه اتوماتیک هرگز نمی توان به قدرت کامل ۱۰۳ اسب بخار دست یافت ولی در عوض مصرف سوخت ایده آلی را برای این خودرو رقم خواهد زد.
وقتی پای خود را روی پدال گاز فشار می دهید خودرو تا دور ۳۸۰۰ عملکرد چندان جالبی از خود نشان نمی دهد ولی بعد از رسیدن به بازده ماکسیمم گشتاور به سرعت دورگیری کرده و به خصوص در دنده های یک و ۲ خیلی خوب شتاب می گیرد. وجود ۴ دنده در گیربکس اتوماتیک باعث شده تا ضرایب خیلی فاصله دار تنظیم شوند و این مسئله تا مقدار زیادی از شتاب آن می کاهد ولی اختلاف ضرایب دنده ها تا حد زیادی به کاهش مصرف سوخت کمک می کند.
همچنین در معکوس کشیدن ها هم به شدت به بالا بودن دور موتور حساسیت دارد و در صورتی که دور بالاتر از ۳۵۰۰ باشد، از کشیدن معکوس جلوگیری می کند. این خودرو از لحاظ استاندارد آلایندگی توانسته آزمون های استاندارد یورو ۵ را پشت سر بگذارد و بنابراین جزو معدود خودروهای کم آلاینده ایران به حساب می آید. فرمان پذیری این کراس اوور هم در پیچ ها و مانورهای سبک خیلی خوب است ولی با توجه به نبود سیستم کنترل پایداری، در پیچ های تند و فرمان دادن های ناگهانی باید احتیاط کرد تا کنترل خودرو از دست تان در نرود هر چند که به واسطه طول ۴۲۱۰ و فاصله محوری ۲۵۸۰ میلی متری و همچنین نبود صندوق عقب انتظار می رود که این خودرو پایداری خیلی خوبی داشته باشد اما با توجه به یک تکه بودن تعلیق عقب، مانورپذیری آن در فرمان دادن های ناگهانی و سریع چندان قابل توجه نیست.
نتیجه گیری و تحلیل بازار
به طور معمول در بررسی های فنی خودرو همه چیز را در حد ماکسیمم مورد بررسی قرار می دهند ولی واقعیت آن است که در رانندگی های شهری، شتاب صفر تا ۱۰۰ و فرمان پذیری مسابقه ای کاربردی ندارند.
کراس اور C3 یک خودرو بسیار ایده آل شهری با آپشم های کافی و احساس رانندگی خوب است که می تواند برای یک خانواده گزینه مناسبی باشد. هم رده های این خودرو در حال حاضر دانگ فنگ H30Cross، Lifan X50، ساندرو استپ وی و MVM X22 هستند که البته در آینده نزدیک رنو کوئید و سایپا کوئیک هم به این بازار اضافه خواهند شد. به لحاظ عملکرد و قدرت پیشرانه و گیربکس این خودرو تقریبا در مقایسه با دیگر رقبای خود در جایگاه خوبی قرار دارد و تنها خودرویی که احتمالا در شتابگیری ها می تواند C3 را پشت سر بگذارد، ساندرو استپ وی است. البته باید مد نظر داشت که از این کلاس خودرو شتابگیری زیادی انتظار نمی رود. از نظر میزان آپشن و امکانات رفاهی هم به واسطه وجود مانیتور تقریبا با رقبای خود برابری می کند ولی نکته ای که می تواند این خودرو را از دیگر رقبای خود متمایز کند، فضای اتاق ایده آل و استاندارد و سواری شهری بسیار نرم و بی صداست که به نسبت رقیبان دیگر، بسیار جالب توجه است.
تا آخر امسال قرار است حدود ۴۰۰۰ دستگاه از این خودرو روی خط تولید پارس خودرو قرار بگیرد که البته پتانسیل افزایش را خواهد داشت که البته به میزان استقبال مشتریان بستگی دارد.
[ad_2]