دانشنامه علمی توتیا – ترجمه از پلاد ناصری: هر ماه بدون هیچ استثنایی، خودروهای وانت به عنوان یکی از پرفروش ترین ماشین ها انتخاب می شوند. از سال ۱۹۸۲ تاکنون ماشین فورد F-150 پرفروش ترین خودروی آمریکا بوده است. قبل از آن هم ماشین های چِوی در صدر بهترین و محبوب ترین وانت ها در جهان بوده اند. ممکن است با وجود ده ها هزار خودروی وانت جدیدی که هر سال تولید می شوند و به جاده ها راه می یابند، این سوال برایمان مطرح شود که: کدام یک از این وانت ها در طول تاریخ به عنوان بهترین و پرفروش ترین خودروها در بازار بوده اند؟
متاسفانه پاسخ دادن به این سوال از آنچه که تصور می کنیم، دشوارتر است. زیرا سابقه تولید این نوع ماشین ها در میان خودروسازان به دهه ۱۹۳۰ بازمی گردد و دسترسی به آمار ثبت شده ای که بتواند از خودروهای آن سال ها اطلاعات دقیقی به ما ارائه دهد کمی مشکل است. به همین خاطر با بررسی چندین کتاب و نشریه و آمار قدیمی، اطلاعات خوبی در مورد چند وانت پیکاپ محبوب را در اینجا گردآوری کرده ایم که در ادامه با هم می خوانیم.
جیپ کومانچی ۱۹۸۷
با وجود اینکه وانت های شرکت جیپ بسیار خوب طراحی شده اند اما این خودروساز هیچوقت جزو بهترین تولید کنندگان وانت های پیکاپ نبوده است. به عنوان مثال در طول ۲۵ سال که وانت های گلادیاتور شرکت جیپ به فروش رفته است، تعداد مجموع فروش آن به سختی به تعداد ۳۰۰,۰۰ دستگاه در سال می رسد.
اما با این اوصاف بهترین جایگاه در میان وانت های جیپ از آن مدل کومانچی ۱۹۸۷ بوده است که فروشی به اندازه ۳۸۰,۰۰ دستگاه در سال را به خود اختصاص داده است. این خودرو دقیقا در همان زمان که مالکیت شرکت امریکن موتورز بر کارخانه جیپ به پایان رسید پا به عرصه تولید گذاشت. اما شرکت کرایسلر که در سال ۱۹۹۲ مالکیت جیپ را در اختیار داشت، کومانچی را به عنوان رقیبی جدی برای وانت های متوسط دوج داکوتا قلمداد نمود و در نهایت تولید آن را متوقف کرد.
دوج رم ۱۹۹۹
واقعا نمی توان تصور کرد که وقتی شرکت کرایسلر در سال ۱۹۹۴ شروع به تولید خودروی رم کرد، این مدل تا چه اندازه تبدیل به محصولی موفق و مهم شد. ظاهر کلی این وانت، شباهت زیادی به مدل های نیمه وانت دارد و مهم ترین ویژگی آن کابین راحتی است که قابل رقابت با مدل های مشابه فورد و جی ام است. در سال ۱۹۹۹ مدل جدیدی از این خودرو روانه بازار شد که مهم ترین مشخصه آن ظرفیت چهار نفره آن همراه با دو در پشتی در کنار درهای اصلی کابین بوده است. با فروش ۴۲۸,۹۲۹ دستگاه از این وانت در طول سال، این مدل تبدیل به یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین وانت های بازار شده است.
رم ۲۰۱۶
مطمئنا وقتی ماشین های تولید شده از یک نسل در سال های اخیر را با مدل های هم خانواده آنها در دهه ۹۰ مقایسه می کنیم، شباهت های زیادی میان آن ها خواهیم دید. با وجود اینکه پیکاپ مدل رم، از سال ۲۰۰۹ تغییرات عمده ای را به خود ندیده است، اما همچنان به عنوان سومین محصول پرفروش در امریکا شناخته می شود. سال ۲۰۱۶ با میزان فروش ۴۸۹,۴۱۸ دستگاه، سال بسیار خوبی برای وانت های رم بوده است.
شورولت ۱۹۵۰
با وجود تمامی مشکلات در طی سال های ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۵، وانت های شورولت توانستند مسیر موفقیت و محبوبیت را در میان مشتریان به خوبی طی کنند. درست در سال هایی که صنایع خودروسازی دیترویت در حال جداسازی خط تولید ماشین های سواری از وانت های پیکاپ بودند، وانت های چوی توانستند به شهرت قابل ملاحظه ای دست یابند. در سال ۱۹۵۰ وانت های شورولت به فروش ۴۹۴,۷۵۳ دستگاه در سال رسیدند و با توجه با اینکه در آن زمان جمعبت آمریکا چیزی در حدود نصف جمعیت این روزهای آمریکا بوده است، این میزان فروش تعداد قابل ملاحظه ای به نظر می رسد. البته هنوز هم وانت های پیکاپ چوی، بسیار محبوب تر از وانت های رم هستند.
تویوتا هایلوکس ۱۹۹۷
هر مغازه یا کسب و کار تولیدی که در شمال آمریکا داشته باشید، قطعا با یک تویوتا هایلوکس تمام کارهایتان به خوبی پیش خواهد رفت. اگرچه خودروهای تاکوما به عنوان وانت های متوسط در آمریکا به محبوبیت بسیار خوبی رسیدند، اما وانت های هایلوکس هم در سطح جهان آوازه بسیار بالایی را برای خودشان دست و پا نمودند. برای اثبات محبوبیت این خودرو لازم است بدانید که در سال ۱۹۹۷ مدل تویوتا هایلوکس تنها در آفریقای جنوبی به میزان فروش بیش از ۵۰۰,۰۰۰ دستگاه رسیده است.
شورولت سیلورادو ۲۰۰۵
اگر چه با ورود به دهه جدید در سال ۲۰۰۰ و با گذشت چند سال از آن، صنایع خودروسازی ایالات متحده روزهای سخت و غریبی را تجربه کردند و تا سال ۲۰۰۸ با وجود مشکلات عدیده در خطر نابودی قرار داشتند، اما برای برخی از محصولاتشان سال های خوبی را نیز پشت سر گذاشتند. به عنوان یک نمونه بارز برای این موضوع می توان به مدل شورولت سیلواردو اشاره کرد که در سال ۲۰۰۵ تعداد ۷۰۵,۹۸۰ دستگاه از آنها به فروش رفت. این سال بالاترین رکورد فروش وانت های چوی در قرن ۲۱ بوده است.
فورد سری اف ۲۰۰۴
در حال حاضر از رکورد بالاترین فروش سالانه شورولت در قرن ۲۱ بیش از یک دهه می گذرد و این اتفاق برای فورد هم افتاده است. سال ۲۰۰۴ شرکت فورد خودروهای سری اف خود را بسیار بهبود داد و همین امر موجب شد که خریداران هم روی خوشی به تغییرات و طراحی جدید این محصول نشان دهند. به این ترتیب فورد سری اف در طول یک سال به فروش ۹۳۹,۵۱۱ دستگاه دست یافت.
فورد ۱۹۷۹
سال های پایانی دهه ۷۰ دوران اوج فروش وانت های پیکاپ برای خودروسازان آمریکایی بوده است. نسل ششم خودروهای سری اف فورد تا سال ۱۹۸۰ بدون وقفه مسیر شهرت و محبوبیت را طی کردند و به فروش شگفت آوری رسیدند. در سال ۱۹۷۹ ماشین فورد اف-۱۵۰ که اولین بار در سال ۱۹۷۵ تولید شده بود، فروشی به اندازه دو برابر مدل اف-۱۰۰ را ثبت کرد. شرکت فورد توانست با ترکیب مدل های اف-۱۵۰ و اف-۱۰۰ مدل های سنگین تری همچون اف-۲۵۰ و اف-۳۵۰ را تولید کند و در طول سال ۱۹۷۹ تعداد ۹۸۵,۳۱۰ دستگاه از آنها را به فروش برساند.
شورولت ۱۹۷۸
طرفداران وانت های چوی مدل های سری C/K که در طی سال های ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۷ تولید شدند را به عنوان اولین وانت های پیکاپ مدرن می شناسند. ظاهر خشن و زمخت و البته جذاب آنها در کنار کابین راحتی که برای سرنشینان فراهم می کرده است، باعث می شد که این مدل از خودروهای شورولت برای سفرهای طولانی هم مناسب باشند و به فروش خوبی هم در سطح جهانی برسند. البته در این روزها هم هنوز کسانی هستند که حاضرند برای مدل های C/K پول خوبی خرج کنند. اما سال ۱۹۷۸ بهترین رکورد فروش برای این خودروها ثبت شده است، و البته این سال بهترین سال فروش وانت های پیکاپ در طول تاریخ نیز بوده است. به این ترتیب درست پنج سال پس از ورود مدل های C/K به بازار، چوی به فروش ۱,۳۱۷,۴۶۶ دستگاه از این خودرو دست یافت.