[ad_1]
دانشنامه علمی توتیا امروز: کرایسلر قطب سوم صنعت خودرو ایالات متحده آمریکا در طول تاریخ همواره به دلیل پاره ای از مشکلات و برنامه ریزی های متفاوت چون تولید خودروهای خاص، برندسازی و بازاریابی ضعیف، ضعیف در رقابت با دو قطب دیگر (جنرال موتورز و فورد) و… تقریبا در هیچ برهه ای از زمان نتوانست به پای دو رقیب برتر هموطن خود برسد. اما این حرف به معنای کوتاهی در طراحی و تولید به روزترین و برترین محصولات برای رقابت در سطح بین الملل نبود.
با تولید نسل رترو (Retro) شورولت کامارو، فورد ماستنگ و داج چلنجر، خودروهای ماسل از سال ۲۰۰۶ به بعد وارد عصر جدید زندگی خود در هزاره سوم شدند که با تکرار تاریخ دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی بار دیگر به دوران اوج و شکوفایی خود بازگشتند تا ثابت کنند کلاس ماسل هنوز هم برترین کلاس خودروهای اسپرت در جهان است. در این میان کرایسلر هرچند دیر اما قدم های بلندی برداشت و با معرفی برخی خودروهای تولیدی گروه خود رکوردهای جدیدی از خود برجای گذاشت و با ارتقای چشمگیر دانش صنعت خودروسازی، خودروسازان بین المللی را وادار به تکاپو برای رقابت با محصولات جدید خود کرد.
هزیز شیطان بر زمین
داج چلنجر ۲۰۱۸-SRT Demon
«سرکش ترین خودرو جهان» شاید خلاصه ترین جمله برای توصیف جدیدترین محصول کرایسلر باشد. رقابت بین ماستنگ و کامارو اوج گرفته بود که کرایسلر در سال ۲۰۱۵ از سکوت طول و دراز خود سر برآورد و با همکاری تیم تخصصی و فنی خود با نام SRT، ۷۰۷ اسب بخار قدرت و ۸۸۰ نیوتن متر گشتاور را با نام SRT هلکت به صورت دو رقیب قدرتمند خود کوبید.
جنرال موتورز و فورد در حیرت از این غول تازه وارد تا سال ۲۰۱۶ هیچ کلامی برای گفتن نداشتند. چلنجر هلکت در کنار چارجر هلکت سریع ترین خودرو تولید انبوه جهان از دو سگمنت اسپرت کوپه و سدان لقب گرفتند تا ثابت کنند. سکوت کرایسلر معنای بسیار به همراه دارد.
جنرال موتورز و فورد هنوز از سیلی محکم هلکت سر بلندنکرده بودند که ابتدای سه ماهه دوم سال جاری کرایسلر مشت آخر را روانه کرد و دو رقیب قدرتمند خود را به خاک سیاه نشاند. سریع ترین و قدرتمندترین خودرو خیابانی تولید انبوه جهان با شتاب رسمی ۲٫۳ ثانیه (۲٫۲۸ ثانیه برای تسلا Model S P100D در سگمنت خودروهای برقی) و شتاب ۴۰۰ متر ۹٫۶۵ ثانیه ای با شتبا مثبت G1.8 توان خروجی پیشرانه ای ۸۴۰ اسب بخاری و ۱۰۴۴ نیوتن متری بود که با نام SRT Demon (دیمن به معنای شیطان) به جهان معرفی شد. این هیولا از پیشرانه ۶٫۲ لیتری سوپرشارژرداری بهره می برد که در بخش قطعات فنی تا ۵۰ درصد با پیشرانه هلکت تفاوت دارد.
جالب آنکه خود پیشرانه هلکت براساس پیشرانه SRT392 شکل گرفته بود با این تفاوت که بیش از ۹۰ درصد قطعات آنها با یکدیگر متفاوت بود. از این رو پیشرانه دیمن را می توان پیشرانه ای کاملا نوین از ساخته های SRT دانست که عنوان قدرتمندترین پیشرانه V8 تولید انبوه جهان را با خود یدک می کشد.
دیمن سریع ترین خودرو خیابانی جهان است که برای انتقال حداکثر لذت سواری با حداکثر شتاب بر پایه ایده خودروهای درگ شکل گرفته است و از این رو تنها در تعداد محدود ۳۳۰۰ دستگاه ویژه بازار آمریکا شمالی ساخته خواهدشد که تنها ۳۰۰ دستگاه آن ویژه کانادا و مابقی ویژه ایالات متحده آمریکاست. هنوز قیمت قطعی و رسمی برای دیمن اعلام نشده اما براساس تحلیل های کارشناسی قیمت این هیولا زیر ۱۰۰ هزار دلار برآورد می شود که از این رو برگ برنده بزرگ کرایسلر در برابر رقبای گران قیمت اروپایی با توالی معادل با نصف دیمن است.
پرواز در ارتفاع
جیپ گرند چروکی ترک هاوک- ۲۰۱۸
Track Hawk (به معنای شاهین پیست) پروژه سریع ترین و قدرتمندترین شاسی بلند تولید انبوه حال حاضر جهان است اما ایده تولید شاسی بلندهای تند و تیز که چند سالی است در صنعت خودروسازی رواج یافته، در حقیقت به اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی و تولید جیپ گرند چروکی ZJ با پیشرانه ۳۶۰ Magnum V8 باز می گردد که برای اولین بار در تاریخ، شتاب ۷ ثانیه ای خودروهای اسپرت کوپه را برای سگمنت شاسی بلند ارمغان آورد.
ایده ترکیب سرعت با ویژگی های یک شاسی بلند همه جا رو با گرند چروکی WK SRT و پس از آن در نمونه WK2 SRT392 ادامه پیدا کرد و بعد از آن ترک هاوک یکی از پروژه های پیشنهادی کرایسلر در سال ۲۰۱۵ پس از معرفی سر هلکت (در کنار جیپ رنگلر و کرایسلر ۳۰۰ مجهز به پیشرانه هلکت) بود که زمزمه های تولید آن در آینده نزدیک به گوش می رسید. این ایده ساده از به کارگیری پیشرانه ۷۰۸ اسب بخاری هلکت بر اتاق جیپ گرند چروکی WK2 نشأت می گرفت. نتیجه آنکه ترک هاوک به پیشرانه ۷۰۷ اسب بخاری و ۸۸۰ نیوتن متری هلکت مجهز است و از این رو می تواند تنها در ۳٫۵ ثانیه جثه ۲٫۴ تنی این غول را به تندی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند درحالی که درک ۴۰۲ متر را تنها در ۱۱٫۶ ثانیه از بگذراند.
نگه داشتن این پاگنده در سرعت بالا بر عهده ترمزهای بسیار قدرتمند برمبو است که به خوبی از پس این کار بر می آید. ویژگی های اسپرت ترک هاوک به این معنا نیست که نمی تواند از پس کارهای خشن برآید. از این رو توان بکسل کردن وزنی معادل ۳٫۳ تن تضمین شده است که برای کاربران و خریداران می تواند بسیار مهم باشد. رقبای جدید ترک هاوک چون پورشه، بنتلی، جگوار و به خصوص تسلا نیز ساکت نخواهند نشست اما قیمت بسیار معقول پیش بینی شده معادل ۸۰ هزار دلار برای گرند چروکی ترک هاوک رقمی است که برای رقبا در قالب رقابت چندان خوشایند نخواهدبود.
دو روی یک سکه
داج چارجر ۲۰۱۵- SRT Hellcat
داج چلنجر هلکت یکی از دو خودرویی بود که در ابتدا با پیشرانه و کد هلکت به بازار معرفی شد، پیشرانه مشترک ۶٫۲ لیتری سوپرشارژر به قدرت ۷٫۷ اسب بخار گشتاور ۸۸۰ نیوتن متر با چلنجر هلکت شتاب صفر تا صد ۳٫۴ ثانیه ای برای این سدان قدرتمند به ارمغان آورد که توانست عنوان سریع ترین خودروسدان جهان را بلافاصله از آن خود کند و رقبای گران قیمت اروپایی و به خصوص آلمانی خود را از میدان به در کند.
نکته جالب درخصوص چارجر هلکت حداکثر سرعت ۳۲۳ کیلومتر بر ساعت آن در مقایسه با حداکثر سرعت ۳۱۸ کیلومتر بر ساعت چلنجر هلکت است که این اختلاف از طراحی خاص اتاق، آیرودینامیک و ضریب درک بهتر چارجر نشأت می گیرد. جدال میان سدان های سریع چندی بود که میان خودروهای مطرح این سگمنت نظیر کدیلاک CTS-V، ب ام و M5 و مرسدس بنز E-AMG و در آن زمان چارجر با پیشرانه V8 همی ۵٫۷ لیتر جایی میان سدان های سریع دنیا نداشت.
چارجر هلکت را نمی توان پروژه ای بسیار دقیق و زمان بندی شده و برنامه ریزی شده دانست چرا که با تحقیق و توسعه پیرامون پیشرانه هلکت به خودی خود بسیاری از محصولات زیرمجموعه کرایسلر به گزینه های مناسب برای تجهیز به این پیشرانه بدل شدند که دو گزینه باقی مانده دیگر نیز در زمره بهترین انتخاب های کرایسلر خواهندبود.
جیپ رنگلر، داج دورنگو و کرایسلر ۳۰۰ نیز پیشتر برای تجهیز به پیشرانه هلکت کاندیدا شدهاند که با توجه به تولید نسل جدید رنگلر در سال ۲۰۱۸ و ورود نمونه جدید ۴۸۵ اسب بخاری SRT392 داج دورنگو، در حال حاضر بهترین گزینه برای ورود با پیشرانه قدرتمند هلکت کرایسلر ۳۰۰ است که هنوز بدون تغییر نسل بر خط تولید قراردارد.
ورود کرایسلر ۳۰۰ با پیشرانه هلکت می تواند به کسب عنوان سریع ترین سدان لوکس برای کرایسلر ۳۰۰ منجر شود. داج چارجر هلکت یک هیولای رام شده است که هر زمان تنها با دستور راننده قفس خود را دریده و دیوانه وار لوگو SRT در صندوق عقب خود را به رانندگان پشت سر نشان می دهد.
زاده پیست، ساکن خیابان
داج وایپر ۲۰۱۶- ACR XVI
داج وایپر کابوس همیشگی برادر ناتنی، شورولت کوروت و یکی از برترین ابرخودروهای جهان بوده و هست. کرایسلر در سال ۱۹۹۹ نسخه خاصی از داج وایپر را معرفی کرد که از مخفف کلمات American Club Racing با کد ACRشناخته می شود. ACRهای وایپر در حقیقت یکی از نسخه های سبک و تقویت شده وایپر هستند که با تمرکز بر ویژگی های عملکردی و براساس داده های مهندس حاصل از رقابت های اتومبیلرانی لومان ساخته و پرداخته شده است و در نتیجه در زمینه مانورپذیری یک سر و گردن از تمامی وایپرها بالاتر می ایستد.
نسل پنجم وایپر با کد شناسایی XVI در حالی روانه بازار شد که با تکیه بر پیشرانه ۸٫۴ لیتری V10 تنفس طبیعی ۶۴۵ اسب بخاری ۸۱۳ نیوتن متری حرف های بسیار برای گفتن داشت. نسخه ACR نسل پنجم با اعمال تغییرات فنی و ظاهری بسیار نظیر استفاده از کیت آیرودینامیک فیبرکربنی با قابلیت تولید نیرو پسا در پیچ های تند به اندازه ۶۸۰ کیلوگرم، ترمزهای برمبو و تایرهای مسابقه ای مجوز خیابانی و سیستم تعلیق سفارشی سازی شده ویژه وایپر ACR است که باعث می شود میزان عظیم ۸۰۰ کیلوگرم نیروی پسا تنها در هنگام شتابگیری تولید کند که بیشترین میزان در یک خودرو تولید انبوه در جهان است. به دلیل همین نیروی پسای بسیار زیاد، حداکثر سرعت نهایی خودرو به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و به ۲۸۳ کیلومتر بر ساعت محدود شده است اما به دلیل نیروی پسای ۹۰۷ کیلوگرمی در این سرعت پایداری خودرو و توان تحمل نیروی جانب مرکز به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.
نتیجه تمامی این تغییرات فنی و ظاهری شکستن ۱۴ رکورد رسمی در ۱۴ پیست معتبر در سراسر جهان از جمله ثبت رکورد ۷ دقیقه و ۱ ثانیه ای پیست نوربرگرینگ آلمان است که چندی بعد شکسته شد. وایپر و به خصوص نسخهACR آن یکی از سریع ترین خودروهای حال حاضر جهان و به عبارت دیگر سریع ترین خودرو مسابقه ای تولید انبوه مجوز خیابانی جهان است که یکی از بزرگ ترین رکوردداران رسمی پیست های مطرح جهان به شمار می آید اما با این حال رقم ۱۲۳ هزار دلاری آن است که هرچند در برابر رقبای آمریکایی خود (حتی کوروت C7 Z07) رقم قابل توجه و گران قیمتی است اما در برابر اروپایی ها همچنان خودرو توانمند و در عین حال ارزانی به شمار می آید که به دلیل تعداد تولید محدودتر (در مقایسه با کوروت) و همچنین تولید تماما دست ساز، این خودرو در آینده ارزش معنوی چشمگیری نیز پیدا خواهدکرد.
[ad_2]