[ad_1]
دانشنامه علمی توتیا امروز: وقتی سخن از یک خودرو چندمیلیون دلاری به میان می آید، ذهن یک خودروی عجیب و غریب و پر از آپشن های خاص و پیچیده را تداعی می کند که البته در اکثر مواقع هم این تصویر ذهنی به واقعیت شباهت زیادی دارد. اما خودروهایی هم هستند که برخلاف قیمت بالایشان، آپشن های عجب و غریب ندارند و از طراحی داخلی بسیار ساده بهره می برند. بوگاتی شیرون (Chiron) که به جرات می توان گفت یکی از شاهکارهای مهندسی خودرو به حساب می آید، چیزی در حدود ۲٫۷ میلیون دلار قیمت دارد. اگر پیشرانه قدرتمند و تکنولوژی فوق العاده به کار برده شده در تولید این خودرو را کنار بگذارید و به داخل کابین آن وارد شوید به هیچ عنوان احساس نشستن در یک خودرو چند میلیون دلاری را نخواهید داشت.
در ازای ۲٫۵ میلیون دلار
بوگاتی شیرون که در واقع یک نسل جدیدتر از خودرو پرطرفدار ویرون به حساب می آید به دست Achim Anscheidt, Sasha selipanov, Etienne Salome و Frank Heyl که کادر طراحان پورشه هستند ساخته شده است، بنابراین در این خودرو می توان رگه های آلمانی را به سرعت تشخیص داد. طراحی درها، دستگیره ها، فرمان، شیفتر، دسته دنده و پنل میانی به شدت احساس سوار شدن بر یک خودرو سوپراسپرت آلمانی را به شما منتقل خواهدکرد. این خودرو که از یک پیشرانه متفاوت ۱۶ سیلندر W شکل مجهز به ۴ توربوشارژر بهره می برد، با وزن حدود ۲ تن، می تواند در کمتر از ۲٫۵ ثانیه به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که البته از بازده ۱۵۰۰ اسب بخاری این خودرو انتظار کمتر از این هم نخواهدرفت. اما بحث ما در این مطلب، درباره پیشرانه و گیربکس نیست، بلکه می خواهیم در مورد طراحی و آپشن های داخل این خودرو صحبت کنیم.
کنسول میانی ساده شیرون
همان طور که در بالا هم گفته شد، این خودرو ۲٫۵ میلیون دلاری که قرار است تنها ۵۰۰ نسخه از آن تولید شود، به دست تیم طراحی پورشه طراحی و ساخته شده است ولی برخلاف خودروهای آلمانی اسپرت، از زرق و برق بیش از حد در طراحی آن پرهیز شده است. پنل وسط خودرو که از بالا تا قبل از دسته دنده تنها به ۴ مدول برای تنظیم سیستم تهویه مجهز شده است و در ادامه کلید فلاشر و دسته دنده بسیار ساده قرار گرفته که بسیار ساده تر از انتظارات از یک سوپر اسپرت چند میلیون دلار است.
ماژول انتخاب حالت رانندگی
سوییچ مکانیکی
بوگاتی شیرون با توجه به قیمتش قطعا از سیستم استارت و ورود بدون کلید بهره می برد ولی وجود یک سوییچ مکانیکی باعث شده تا بعضا به این مسئله فکر کنند که چرا یک سوپراسپرت ۲٫۵ میلیون دلاری باید به صورت کلاسیک و با کلید روشن شود. کلید مکانیکی ساده بوگاتی برا روشن کردن خودرو به کار نمی آید بلکه به عنوان یک سوئیچ برقی برای برداشتن محدودیت سرعت از روی سیستم ECU به کار می رود.
توپی سوییچ حذف محدودیت سرعت
پنل پشت آمپر همه کاره
فرمان ساده اما پرکاربرد
فرمان جذاب شیرون، علاوه بر جهت دادن به حرکت خودرو کارهای دیگری هم انجام می دهد. علاوه بر کلیدهای استارت، تنظیم سیستم صوتی و تنظیمات پنل، کلید لانچ که در زیر قسمت میانی فرمان نصب شده است، کلید تغییر حالت رانندگی و پدال های شیفتر دنده از دیگر نکات جذاب و قابل توجه در این خودرو هستند.
پدال تعویض دنده از پشت فرمان
[ad_2]