[ad_1]
۱۰٫ Mercedes- Benz SL65 AMG Black Series (2008- 2011)
SL65 AMG هیولایی در لباس یک رودستر بود، مخصوصا با ۱,۰۰۳ نیوتن متر گشتاور بیشینه ای که از نیروگاه V12 تویین توربو ۶,۰ لیتری آ ام گ می گرفت. اما حد نهایی یک SL از نگاه مرسدس، نژاد بیشتر به خشم آمده ای بود که پس از SL65، با پسوند سری سیاه (Black Series) و البته اتاق کوپه بر پایه این رودستر سقف فلزی ارائه شد.
در این نسخه، خروجی موتور از ۶۰۴ اسب بخار SL65 به ۶۶۱ اسب بخار ارتقا یافت و ۲۵۰ واحد هم از کیلوگرم های وزنش کم شد تا در کنار پیکره ای پهن تر، کیت بدنه ای آیرودینامیک تر و اضافه شدن یک حالت دستی جدید و پاسخگوتر به گیربکس، شاهد خلق یک کوپه غول کُش باشیم. کامل کننده این اصلاحات عملکردمحور نیز کیت ترمزی با دیسک های بسیار قطور بود که در دل چرخ های پوشش یافته با تایرهای بسیار پهن جا شده بودند.
۹٫ Mercedes- Benz 600 Pullman (1964)
سال ۱۹۶۳، مرسدس سدان مجللی را با نام ۶۰۰ معرفی کرد که در دو اتاق عادی و لانگ قابل خریداری بود و منظور از اتاق لانگ، لیموزین کشیده ای با پسوند پولمان است که دارای یک جفت صندلی اضافی، پشت به پشت صندلی های جلو و رو به صندلی های عقب هم بود. ۶۰۰ پولمان به قدری بزرگ و سنگین وزن بود که مرسدس مجبور به ساخت موتور V8 6,3 لیتری جدیدی برای آن شد. اما بارزترین مشخصه این خودرو، بی شک سیستم هیدرولیکی بود که صندلی ها، درها، شیشه های جانبی و سانروف را کنترل می کرد. حتی امکان سفارش پولمان به صورت کانورتیبل هم بود.
۸٫ Mercedes- Benz C111
شاید کمی عجیب باشد که یک خودرو مفهومی را در لیست برترین ساخته هایی که مرسدس تا به امروز به تولید رسانده، قرار می دهیم اما C111 سیک نماد برای مرسدس بنز است. این خودرو اسپرت، گُوه ای شکل که در اصل به عنوان مبنایی برای توسعه یک موتور دورانی برای ساخته های آتی مرسدس طراحی و مهندسی شد، بسیار متفاوت از مرسدس های هم دوره خود در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی بود.
دهه ۱۹۷۰ یا توسعه C111های مجهز به پیشرانه های متفاوت از نمونه معرفی شده در سال ۱۹۶۹ همراه بود و حتی سومین و چهارمین نمونه های C111، با پیشرانه های دیزل توسعه یافتند. C111 در سال های آتی توانست رکوردهای سرعت متعددی را جا به جا کند. مثل دستیابی به سرعت ۴۰۳,۷۸ کیلومتر در ساعت در سال ۱۹۷۹ با یک موتور V8 تویین تروبرو ۵۰۰ اسب بخاری. C111 هرگز به تولید انبوه نرسید اما میراث و جایگاه نمادینش، مرسدس را تشویق به طراحی و توسعه مفهومی C112 سال ۱۹۹۱ کرد.
۷٫ Mercedes- Benz 190E 2.5- 16 Evolution II (1990)
مرسدس بنز مدل ۱۹۰E 2.5- 16 Evolution II را تنها با یک هدف خلق کرد آن هم شکست دادن BMW M3 در سری رقابت های DTM. این نژاد خاص از سدان کامپکت ۱۹۰E مجهز به موتور ۴ سیلندر ۲٫۵ لیتری ۱۶ سوپاپی بود که با همکاری کازورث مهندسی شده بود. به لطف ۲۳۲ اسب بخار قدرت این نیروگاه کوچک ۱۹۰E 2.5- 16 Evolution II بسیار سریع بود و این سریع بودن، از چهره تهاجمی اش هم پیدا بود.
پسوند Evolution II نشان از کیت بدنه مخصوصی دارد که روی ۱۹۰E 2.5-16 نصب شد و با بالچه عقبی حجیم، این مدل را از ۱۹۰Eهای عادی کاملا متمایز ساخته بود. این کیت آیرودینامیک در کنار اعمال نیروی عمودی بیشتر روی بدنه برای حفظ چسبندگی به مسیر در سرعت های بالا، به کاهش ضریب پسا (مقاومت بدنه در برابر جریان هوای مقابل) در پیست نیز کمک می کرد.
۶٫ Mercedes- Benz SLR McLaren Stirling Moss (2009)
چه چیزی می تواند بهتر از ابرخودرویی دلفریب با درهای پروانه ای باشد که با همکاری مرسدس بنز و مک لارن خلق شده؟ معلوم است ابرخودرویی الهام شده از ۳۰۰SLR مسابقه ای مرسدس که سال ۱۹۵۵ با رانندگی سرِ استرلینگ ماس فاتح میله میلیا شد و در ادامه همین فصل، مرسدس را فاتح سری رقابت های جهانی خودروهای اسپرت کرد.
SLR McLaren Stirling Moss اگرچه فاقد سقف و حتی شیشه جلوست اما ابرخودرویی مجاز برای تردد در شهر و جاده است که در تیراژ محدود به تنها ۷۵۰ دستگاه در سال ۲۰۰۹ به تولید رسید. در ضمن، مثل ۳۰۰SLR کلاسیک، یک پوشش مجزا برای محفظه سرنشین کناری راننده آن در نظر گرفته شده. همچون دیگر SLRهای خاص، نیروبخش SLR McLaren Stirling Moss نیز نسخه ۶۴۰ اسب بخاری نیروگاه V8 5.4 لیتری مجهز به سوپرشارژر مرسدس است که شتاب صفر تا ۱۰۰ زیر ۳٫۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت به آن می دهد.
۵٫ Mercedes- Benz SSK (1928- 1932)
SSK را باید اولین خودرو به واقع اسپرت مرسدس بنز معرفی کرد که البته تعجبی هم ندارد چرا که توسط شخص فردیناند پورشه طراحی شده است. این ساخته مرسدس که برپایه اتاق کوچک تر شده رودستر S توسعه یافت و سریع تر و چالاک تر بود، از موتور ۶ سیلندر ۷٫۰ لیتری بسیار حجیمی نیرو می گرفت که متصل به سوپرشارژر و بسته به تنظیمات مختص هر نمونه تولیدی، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت. این حجم قدرت، برای سال ۱۹۲۸، شگفت انگیز بود و همین، موفقیت های پی در پی در مسابقات اتومبیلرانی را برای SSK به همراه داشت. شگفت انگیزتر، توان تولید بیشینه گشتاوری فراتر از ۶۷۸ نیوتن متر توسط این پیشرانه بود.
۴٫ Mercedes- Benz 500E (1991- 1994)
بسیاری ۵۰۰E را حد نهایی یک سدان اسپرت ساخت مرسدس بنز می دانند. این مدل که بر پایه سدان میدسایز مرسدس توسعه یافته، دارای محورهای پهن تری در جلو و عقب بوده، سوار بر یک فنربندی تقویت شده، از ترمزهای قدرتمندتری در چهار گوشه خود بهره می برد. نیروبخش آن نیز یکV8 5.0 لیتری بنزینی است که با ۳۲۲ اسب بخار قدرت، توان تولید حداکثر گشتاوری معادل ۴۸۰ نیوتن متر را دارد.
اما آنچه که ۵۰۰E را به واقع از دیگر ساخته های اواخر هزاره دوم مرسدس متمایز می ساخت، کیفیت ساخت آن بود. این محصول با همکاری مرسدس بنز و پورشه توسعه یافت و فرآیند تولید آن نیز توسط پورشه، آن هم به صورت دست ساز در فاصله سال های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ صورت گرفت. البته ۵۰۰E تنها سریع نبود و در هیبت یک سدان لوکس، مجهز به تمامی فناوری ها و امکانات روز عصر خود نیز بود.
۳٫ Benz Patent- Motorwagen (1886)
این نه فقط یکی از مهم ترین خودروها در شجره نامه مرسدس بنز، بلکه یکی از مهم ترین خودروهای تاریخ است. بسیاری از صاحب نظران، این خودرو را که برای اولین بار سال ۱۸۸۶ معرفی شد، اولین اتومبیل حقیقی ساخت بشر می دانند. خودرو سه چرخ کارل بنز از موتور ۱ لیتری تک سیلندری نیرو می گرفت که در قسمت عقب آن تعبیه شده بود و با دوسوم اسب بخار قدرت، محرک یکی از چرخ های عقب بود. کارل بنز در گذر سال ها به اصلاح و ارتقای این ایده خود ادامه داد و در نهایت، آن را به نقطه آغاز خودروساز موفقی که امروز با نشان ستاره سه پر شناخته می شود، تبدیل کرد.
۲٫Mercedes- Benz CLK GTR (1998- 1999)
در آغازین روزهای سری رقابت های اتومبیلرانی خودروهای اسپرت موسوم به FIA GT، خودروسازان برای شرکت در بالاترین کلاس رقابت ها یعنی GT1 مجبور بودند خودرویی مجاز برای تردد در شهر و جاده بر پایه مدل مسابقه ای خود ارائه دهند و این، خلق ابرخوردوهای تولید محدود ویرانگری هم چون CLK GTR در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی را رقم زد.
آ ام گ، بازوی اسپرتی ساز مرسدس، تنها ۲۶ دستگاه CLK GTR مجاز برای تردد در شهر و جاده ساخت که شامل چند نمونه روباز نیز می شود. با وجود پیشوند CLK، این هیولای شهر و جاده غیر از یک سری جزییات طراحی، وجه اشتراکی با CLKهای کوپه عادی نداشت. نیروبخش آن نیز یک V12 6.9 لیتری ۶۰۴ اسبی بود که توان تولید بیشینه گشتاوری معادل ۷۷۶ نیوتن متر را داشت. CLK GTR ابرخودرویی کاملا آماده رِیس بود و امکانات رفاهی آنچنانی در خود نداشت. ارزش مادی این ابرخودرو که در زمان تولید نیز بسیار گران قیمت بود، هر روز بیشتر و بیشتر می شود به حدی که سال گذشته، یک نمونه با برچسب قیمت ۲٫۷میلیون دلاری در آلمان به فروش گذاشته شد.
۱٫ Mercedes- Benz 300 SL (1954- 1963)
برای هر خودروساز، نمادی وجود دارد و به سادگی می توان گفت ۳۰۰ SL نماد حقیقی یک مرسدس بنز است. این خودرو اسپرت کلاسیک که در اتاق های کوپه و رودستر در فاصله سال های ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۳ به تولید رسید، به نوعی، الهام بخش هر سه ابرخودرو هزاره سوم مرسدس بنز یعنی SLS AMG، SLR McLaren و AMG GT بوده است.
۳۰۰ SL یک پکیج کامل بود، مخصوصا از منظر طراحی. در واقع، بدون اغراق این ساخته مرسدس بنز از هر زاویه دلفریب است و درهای گالوینگ نیز به این افسون بصری می افزایند. اما مهم تر این است که سال ۱۹۵۴، ۳۰۰ SL یکی از سریع ترین خودروهای دنیا نیز بود
۲۱۲ اسب بخار قدرت پیشرانه ۶ سیلندر ۳٫۰ لیتری مرسدس، توان دستیابی به بیشینه سرعت ۲۵۹ کیلومتر در ساعت را به این کوپه ۱,۰۸۹ کیلوگرمی می داد. در ضمن، طراحی کاملا عملکردمحور تمامی اجزا لقب خودرو مسابقه ای خیابان ها را به ۳۰۰ SL داده بود.
[ad_2]