[ad_1]
تصور کنید که روزی هواپیماهایی ساخته شوند که نیروی آن ها توسط چند باتری، کود گاوی و یا گرمای بدن انسان تأمین خواهد شد و یا حتی هواپیماهایی ساخته خواهند شد که به لطف برخورداری از موتورهایی با قابلیت تغییر شکل، هیچ نوع آلودگی صوتی تولید نمی کنند.
حتی می توان تصور کرد که در آینده نوارهای غلطک مانندی که در فرودگاه ها برای جابه جایی چمدان های مسافرین مورد استفاده قرار می گیرند، حذف شوند و بارهای مسافرین مانند توپ هایی که در هوا معلق هستند، به دست مسافرین برسند.
شاید این ایده ها و طرح ها کمی تخیلی به نظر برسند؛ اما این طرح ها، طرح هایی هستند که توسط دانشجویان رشته مهندسی هوا و فضا و به دستور شرکت ایرباس ارائه شده اند. این دانشجویان در رقابتی تحت عنوان Fly Your Idea که با مشارکت و پشتیبانی مالی سازمان یونسکو و برای چندمین بار برگزار می شود، با یکدیگر رقابت می کنند. دِیل کینگ، سرپرست بخش تحقیق و فناوری شرکت ایرباس به بیان این مطلب پرداخت که هدف این رقابت ها، درگیر کردن مهندسان آینده و همچنین برانگیختن ذهن آن ها برای ارائه طرح هایی است که کاملا با محیط زیست سازگار باشند.
وی در ادامه افزود که هدف از برگزاری این رقابت ها، تشویق مهندسان آینده به تفکر در مورد ارائه ایده های اقتصادی تر و همچنین ایده های سازگار با محیط زیست برای ایجاد رابطه بهتر میان صنعت هواپیماسازی و محیط زیست است.
هدف اصلی برگزاری این رقابت ها، ارائه طرح ها و ایده های برای کاهش ۵۰ درصدی گاز دی اکسید کربن توسط هواپیماها تا سال ۲۰۵۰ است. همچنین طرح های زیادی وجود دارند که در صورت عملی شدن آن ها، میزان تولید گاز دی اکسید توسط هواپیماهایی که در آینده ساخته خواهند شد، به صفر خواهد رسید.
یکی از فینالیست های این رقابت به نام لوک اسپیتری، اذعان کرد که در صورتی که در هواپیماها به جای سوخت جت از گاز طبیعی مایع استفاده شود، میزان تولید گاز دی اکسید کربن توسط آن ها تا ۲۰ درصد کاهش پیدا می کند.
آقای اسپیتری در این رقابت سرپرستی یک گروه تحقیقاتی از موسسه فناوری سلطنتی ملبورن را بر عهده دارد. وی طرح محفظه هایی با طراحی فوق العاده جالب را ارائه کرده است که بر روی بال های هواپیما نصب می شوند و سوخت پایداری را که ترکیبی از بیومتان (یک محصول جانبی که از ضایعات کامپوزیت طبیعی به دست می آید) و گاز مایع طبیعی است و جایگزینی برای سوخت جت است، به مخزن سوخت هواپیما منتقل می کند. وی مدعی است که این ترکیب جدید می تواند میزان تولید گاز دی اکسید کربن را تا ۹۷ درصد کاهش دهد.
در این طرح صندلی مسافران توسط پرده ای که با پارچه حرارتی تهیه شده است، پوشانده می شوند و این پرده ها قادر خواهند بود دمای بدن هر انسان را به ۱۰۰ نانووات برق تبدیل کنند. البته لازم به ذکر است ۱۰۰ نانووات برق، میزان بسیار کمی است و در یک حدود یک میلیونیوم برقی است که یک گوشی آیفون در حالت استندبای به آن نیاز دارد. البته به گفته فرد ارائه دهنده این طرح، این میزان در طرح اصلی افزایش پیدا خواهد کرد.
آقای کینگ معتقد است که این فناوری برای عملی شدن هنوز به تکامل کافی نرسیده است؛ اما این فناوری توجه او را به خود جلب کرده است و امیدوار است در آینده پیشرفت قابل توجهی داشته باشد.
مشکلاتی که در حال حاضر در رابطه با این تجهیزات وجود دارد این است که این تجهیزات باعث افزایش وزن هواپیما می شوند و افزایش وزن هم منجر به افزایش سوخت می شود؛ البته امیدواریم در آینده راه حل هایی برای این مشکل نیز ارائه شود.
برتنارد ریکارد، موسس شرکت Solar Impulse که هواپیمای خورشیدی ساخت این شرکت در حال حاضر در حال درنوردیدن کشور آمریکا است، معتقد است که ایده های دور از ذهن، باعث الهام بخشیدن به مهندسان می شوند.
متخصصان زیادی به این رقابت علاقه نشان داده اند، آقای ریچارد برانسون که یکی از حامیان مالی این رقابت است. طرحی را ارائه کرده است که در آن استفاده از انرژی خورشیدی برای کشیده شدن هواپیما بر روی باند مطرح شده است. این کار می تواند باعث صرفه جویی دو تن سوخت در هر پرواز شود.
[ad_2]