[ad_1]
بیست خودرویی که اینجا معرفی می کنیم الزاما خودروهای در دسترس همه اقشار جامعه، پرفروش ترین ها یا دارندگان بالاترین نمرات از مجلات خودرویی نیستند. با این همه برخی از این مدل ها به وضوح ارزش ستایش و یاد کردن دارند، چه به خاطر طراحی و کیفیت ساخت شان، چه به واسطه خاص بودن شان و چه به دلیل فراگیری شان در میان گروه های مختلف مرجع. ما این بیست خودرو را با ارزش ترین خودروهای حاضر در ایران در سال ۹۵ می دانیم و در خلال معرفی هر یک دلایل مان را برای انتخابی که داشته ایم ذکر می کنیم.
رنو ساندرو، بهترین هاچ بک ارزان
در مقایسه با چینی خوش قیافه و کم کیفیتی مثل برلیانس ۳۲۰ یا ام وی ام ۳۱۵، ساندرو نه افت قیمتی دارد و نه مثل آن دو خودرو به سرعت فرسوده می شود. در عین حال لذت رانندگی بهتری نسبت به این دو خودرو دارد و به لطف فضای بزرگ اتاق و صندوق بار، به خوبی نقش یک خودروی خانواده را می تواند ایفا کند و حتی در کارکردهای بالای ۱۰۰ هزار کیلومتر هم سطح مناسبی از دوام و پایداری را از خود نشان داده است. رنوساندرو که هم اینک پرفروش ترین هاچ بک بازار ایران است، با توجه به قرارداد بزرگ رنو با ایدرو شرایط خوبی برای ادامه موفقیت در پیش رو دارد.
رنوساندرو استپ وی، هاچ بک کراس/ کراس اوور سال
در این بین رنوساندرو استپ وی، محصول پارس خودرو موفق ترین محصولات این رده از بازار است و احتمالا باز هم فروشش سیری صعودی خواهد داشت. گرچه قیمت بازار این خودرو هم اکنون با اختلافی شش تا ۹ میلیونی در بازار، روی عدد ۶۳ متوقف شده و بعید است به زودی به محدوده ای معقول افت کند اما پیش بینی ما ادامه موفقیت استپ وی در بازار ایران است. استحکام و دوام بالا، ایمنی بهتر در مقایسه با رقبای چینی، سواری نرم تر و البته کیفیت مونتاژ بالاتر از میانگین ملی، عمده دلایل ما برای انتخاب رنوساندرو استپ وی به عنوان یکی از بیست خودروی برتر بازار ایران بوده است.
دنا، سدان متوسط و ارزان شهری
دنا به یکی از معدود خودروهای ایرانی تبدیل شد که علاوه بر استقبال بالا از سوی جامعه، از سوی کارشناسان هم بارها مورد تحسین قرار گرفت. جالب ترین نکته نیز همین بود که در این سال ها با وجود ساخته شدن تعداد زیادی خودروی ظاهرا ایرانی، هیچ کدام از سوی افراد صاحب نظر جدی گرفته نشد اما دنا این تابو را شکست و توانست ثابت کند با کمی دقت و تلاش می توان در همین ایران هم خودروهایی ساخت که لبخند رضایت را کم و بیش بر لب خریدار بنشاند.
ما پیش بینی می کنیم سهم فروش دنا در سال آتی با ورود نمونه های پلاس و توربو ای ال ایکس باز هم گسترش یابد. طبق گزارش های وزارت صنعت، تیراژ دنا امسال روندی صعودی را طی کرده و به حدود ۲۰ هزار دستگاه رسیده که قطعا با ورود تریم های جدید دنا در سال آینده این خودرو با افزایش چشمگیر تیراژ تولید مواجه خواهد شد.
هیوندای ای ۲۰، بهترین هاچ بک سال
آی ۲۰ که فعلا رقیب جدی و درخوری در این رده قیمتی ندارد با ۸۰ میلیون تومان قابل خرید است و به لطف ویژگی های اقتصادی، رفاهی و البته ظاهر جذاب، در فاز نخست به خوبی مورد استقبال قرار گرفته است. خریداران ایرانی حالا با فراغ لال بیشتر می توانند یکی از شش سطح تجهیزاتی را برای این خودرو انتخاب کنند و از تجهیزاتی مثل تهویه مطبوع خودکار، سیستم توقف و حرکت هوشمند آی اس جی، تایرهای با مقاومت چرخشی پایین ۱۶ اینچی، کروز کنترل با محدود کننده سرعت فعال، صندلی های الکتریکی و سقف باز شونده شیشه ای پانوراما، سنسورهای پارک جلو و صندلی های گرم شونده، سیستم هشدار خروج از خط و سنسور دنده عقب، چراغ های جلوی خودکار ال ای دی برخوردار شوند که البته در کمتر رقیبی یافت می شود.
میتسوبیشی میراژ، مینی هاچ بک کامپکت
این خودرو که در طول سه سال گذشته تنها در دو بازار اروپا و آمریکای شمالی بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه فروش داشته، با یک نوسازی کامل می رود تا سهم بیشتری در این دو بازار بزرگ به دست آورد. در عین حال نقشی موثر در رشد فروش برند میتسوبیشی ایفا کند. کارشناسان خودرو در تحلیل چرایی رشد فروش میتسوبیشی میراژ در بازار داخلی به عواملی نظیر اعتبار برند میتسوبیشی در ایران، قیمت مناسب، خدمات پس از فروش فراگیر، طراحی زیبا و مدرن بدنه در کنار لیست کامل تجهیزات و البته موتوری که با نرخ مصرف چهار لیتر بنزین در هر صد کیلومتر، کم مصرف ترین پیشرانه حاضر در بازار ایران است اشاره می کنند، عواملی که همگی در کنار هم باعث شده تا میراژ به عنوان بهترین خودروی این رده از بازار انتخاب شود.
تویوتا پریوس، بهترین خودروی هیبریدی
یک نکته جالب در خصوص داشبورد پریوس این است که پوسته ظاهری آن با طرحی از رگه های داخلی برگ درخت صنوبر طراحی شده که نمادی از علاقه مندی به طبیعت و محیط زیست است. این خودرو هم در آزمایش های موسسه معتبر یوروانکپ و هم در تست های موسسه ایمنی و سلامت بزرگراه های آمریکا جایزه عالی که بالاتر از رتبه پنج ستاره است را دریافت نموده و خودروی بسیار ایمنی است.
در عین حال پریوس همه ویژگی های یک تویوتا یعنی نرمی و راحتی اتاق، و البته دوام و پایداری را به همراه دارد و به لطف استهلاک پایین و مصرف اندک سوخت یک اقتصاددان واقعی برای خانواده های مدرن ایرانی است که به تفاوت ایمان دارند.
رنوکپچر، کراس اوور کوچک کامپکت
کراس اوور رنو کپچر در داخل کشور توسط شرکت ایران خودرو و تنها با پیشرانه ۱٫۲ لیتری و جعبه دنده خودکار عرضه می شود. پیشرانه یاد شده از چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ تشکیل شده است و از توربوشارژر نیز بهره می برد، ضمن آن که عملکرد سوپاپ های آن توسط سیستم وی وی تی یا سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها، تنظیم می شود. این پیشرانه قادر است حداکثر توان ۱۲۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۰ نیوتن متر، به ترتیب در دورهای موتور ۴۹۰۰ و ۲۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند.
نیسان جوک، کراس اوور اسپورت
هیوندای توسان، کراس اوور متوسط اقتصادی
میتسوبیشی اوت لندر، بهترین اس یووی
در عین حال تجهیزاتی همچون سیستم پارک خودرو و آپشن های ریز و درشت که به وفور در این خودرو موجودند، اوت لندر را بدل به یکی از پرفروش ترین محصولات میتسوبیشی در ایران کرده است. در ستایش این خودروی ژاپنی همین بس که امسال به دو عنوان مهم «قابل اعتمادترین خودروی بازار آلمان» و «ایمن ترین شاسی بلند بازار آمریکای شمالی» دست یافته و از خلال سه نسل و تا انتهای سال ۲۰۱۴ توانسته بیش از ۲٫۴ میلیون دستگاه در دنیا فروش داشته باشد. میتسو در تعریف اوت لندراز واژه سی یووی یا کراس اوور چند منظوره استفاده کرده که به معنی داشتن ویژگی های یک اس یووی در کنار نکات مثبت یک کراس اوور است و این نامگذاری کاملا بامسما است.
جک اس ۵، کراس اوور چینی سال
کارشناسان دلیل هجوم خریداران به سمت جک اس ۵ اتوماتیک را موتور توربوی قدرتمند و فهرست امکانات این چینی پرمدعا عنوان می کنند و ضمن ذکر برخی ایرادات، قیمت گذاری صحیح، شناخت خوب از بازار ایران و کیفیت مونتاژ مناسب را مهم ترین عوامل موفقیت جک اس ۵ در بازار ایران عنوان می کنند. اس ۵ که احتمالا به زودی در نسخه فیس لیفت، با قدرت بیشتری به بازار ایران بر می گردد، گرچه در روزهای پایانی سال با افزایش قیمت سه تا شش میلیونی روبرو شد اما همچنان در رنج کراس اوورهای چینی زیر صد میلیون بهترین گزینه ممکن برای خرید است.
دی اس ۵ ال اس، سدان متوسط لوکس
در حوزه ایمنی هم دی اس ۵ ال اس جایگاه بسیار خوبی داشته و از سیستم های ایمنی نظیر ای بی وی، ای اس پی و ای بی اس، سیستم کمکی شروع به حرکت در سربالایی، کروز کنترل هوشمند، سیستم پایش و هشدار نقاط کور، کیسه های هوای ایمنی راننده، سرنشین جلو، جانبی صندلی های جلو و پرده ای، سنسور پارک خودرو و عقب و دوربین دید عقب، ترمز دستی الکترونیکی و سیستم هشدار کاهش باد تایرها و برخی موارد دیگر سود می برد.
تویوتا کورولا، سدان کوچک شهری
این سدان کامپیکت و کوچک شهری به دلیل چند ویژگی عمده که دارد توانست سال خوبی را در ایران پشت سر بگذارد، نخست اینکه حدود سه دهه از ورودش به ایران می گذرد و اغلب دارندگان این خودرو شکایتی از استهلاک بالا و کیفیت پایین این خودرو نداشته اند. در عین حال کورولا توانسته با مجموعه ای از ویژگی های اقتصادی و شهری و البته ظاهری اغواگر و زیبا، محبوب اقشار مختلف جامعه از زنان و دختران تا مردان مسن باشد و به خوبی نقش خود را به عنوان یک وسیله بی دردسر و کم مصرف شهری ایفا کند. هماهنگ با همه محصولات جدید تویوتا، در کولرولا از سیستم های ایمنی از جمله هشدار خروج از خط، سیستم پیشگیری از برخورد و چند تکنولوژی دیگر به صورت استاندارد استفاده شده تا این سدان ژاپنی ایمن تر از همیشه و بهتر از سایر رقبا به نظر برسد.
رنو کولئوس، کراس اوور بزرگ شهری
کولئوس که روی پلت فرم مشترک نیسان ایکس تریل ساخته شده، در عین داشتن جنبه های رفاهی، تجهیزاتی و ارتباطی گسترده که در کمتر خودرویی در این کلاس یافت می شود، از موتوری قدرتمند و ۱۷۱ اسبی برخوردار است که به خوبی با مجموعه فنی و شاسی چفت شده و به کمک سیستم چهار چرخ محرک انتخابی، علاوه بر مسیرهای شهری و جاده، قادر به پیمودن پستی و بلندی های مختلف بیرون از جاده است. جدای از این توضیحات، قیمت کمتر از ۲۰۰ میلیونی این خودرو مهمترین نکته مد نظر ما برای انتخاب کولئوس بود که یک مزیت واقعی برای محصول جدید رنو به حساب می آید.
رنو تالیسمان، سدان بزرگ اسپورت کامپکت
طراحی بسیار خوب بدنه این خودرو به قدری تاثیر برانگیز است که همه را وادار به تحسین تالیسمان می کند و به جرأت در این کلاس حرف اول را می زند. در عین حال موتور بسیار تیز، قدرتمند و البته پر شتاب در کنار جعبه دنده دی سی تی دو کلاچه و فنربندی چند حالته اسپورت، از تالیسمان یک سدان اسپورت شهری تمام عیار می سازد که با در اختیار گذاشتن ۱۹۶ اسب بخار قدرت، در کمتر از ۷٫۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد. تالیسمان با فاصله بین دو محور ۲٫۸۱ متر، در بخش فضای داخلی نیز به همه خودروهای این کلاس از جمله کمری، سوناتا، اوپتیما و آکورد برتری دارد. در عین حال با صندوق بار بزرگی که ۶۰۸ لیتر گنجایش دارد، یک خودروی میان سایز و بسیار جادار است که ویژگی های شهری، اقتصادی و اسپورتی را با هم دارد.
ب ام و ۷۳۰ ال ای، بهترین سدان بزرگ و لوکس
این سدان کشیده که هم اکنون بنا به سطح تجهیزات و رده ها، در محدوده قیمتی ۶۷۰ تا ۷۳۰ میلیون تومانی و در بالاترین بخش بازار عرضه شده، حاصل طراحی و ایده پردازی طراح برجسته و ایرانی شرکت ب ام و یعنی نادر فقیه زاده است که پیش از این مدل ۶۵۰ گرند کوپه را طراحی کرده بود. طراحی خارجی نسل ششم گرچه تغییر انقلابی نکرده اما با حفظ تمایز از نسل قبلی خود، تکامل یافته است.
چراغ جلو تا امتداد جلوپنجره کشیده شده و از آراستگی با پوشش کروم همراه با تغییرهای ظریف برخوردار است که چهره نسل ششم را تهاجمی تر و اسپورت تر از قبل کرده و تا حدودی به آن یک هویت منحصر به فرد بخشیده است.
سری هفت با بدنه کشیده عرضه می شود و با طول ۵٫۳۳ متر، از فاصله بین دو محور ۳٫۲۱ متر سود می برد که در نوع خود کم نظیر است. حضور سری هفت ب ام و در حالی با قیمت کمتر از یک میلیارد میسر شده که برادر آلمانی اش مرسدس اس کلاس بیش از دو میلیارد تومان قیمت دارد.
ب ام و ایکس ۴، شاسی بلند لوکس
ایکس ۴ که نمونه کوپه و عضلانی مدلایکس ۳ است به دلیل موتور قدرتمند و طراحی هیجان انگیزش که مشابه مدل ایکس ۶ است توانست پرفروش ترین کراس اوور لوکس بازار ایران باشد که البته خیلی زود ورق برگشت و از بازار حذف شد. این خودرو با موتور قدرتمند و لیتری توربو و ظاهری خشن، بهترین انتخاب ممکن در این رنج قیمت بود و با تو.جه به سطح هندلینگ و کیفیت بالای کابین، در مدتی کوتاه به انتخاب اول عشاق اتومبیل های لوکس تبدیل شد. قضیه پلاک شدن یا نشدن این خودروها کماکان ادامه دارد و فعلا این قضیه حل نشده است.
لوتوس الیزه ۲۲۰ کاپ، بهترین خودروی اسپورت کوپه
الیز که در اساس از بدنه ای دست ساز از جنس فایبرگلاس سود می برد، روی یک شاسی آلومینیومی اکسترود و سبک سوار شده که استحکام فوق العاده ای را برای آن به ارمغان آورده است. لوتوس الیز که در حال حاضر تنها در بریتانیا به تولید می رسد از موتوری ساخت تویوتا بهره برده و در کمتر از ۴٫۵ ثانیه به سرعت ۱۰-۰ کیلومتر در ساعت می رسد. لوتوس الیزکاپ ۲۲۰ با داشتن ظاهری مسابقه ای و سقف ثابت و محکم قطعا بهترین خودروی اسپورت بازار ایران است که می تواند با قدرتی معادل ۲۵۰ اسب بخار تا ۲۷۵ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد.
لکسوس ان ایکس، کراس اوور کوچک کامپکت
قواعد بازار ایران و غلبه عنصر قیمت بر مفهوم کلاس بندی باعث شد تا کوچک ترین کراس اوور لکسوس را که هم رده خودرویی مثل کیا اسپورتیج است، به صورت جداگانه بررسی کنیم. ان ایکس ۲۸۰ میلیونی امسال توانست یک تنه نام لکسوس را در ایران زنده نگه دارد و در نبود رقبای تراز اول خود فروش بالای را برای ایرتویا رقم بزند. فرم خشن و اسپورت بدنه در کنار لیست کامل تجهیزات و اعتبار برند لکسوس در کنار هم توانستند برگ برنده ان ایکس برای کسب سهمی در خور در بازار کراس اوورهای لوکس بازار ایران باشند. از جمله امکانات لکسوس ان ایکس می توان به سقف پانوراما، سیستم ذخیره تنظیمات صندلی، روکش چرمی صندلی ها، در صندوق عقب برقی و داشتن ۱۰ بلندگو، شارژ بدون سیسم موبایل (تنها با گذاشتن موبایل در محفظه مخصوص، موبایل شارژ می شود)، سیستم ریموت خودرو به وسیله موبایل (به کمک نرم افزاری که روی موبایل نصب می شود می توانید خودرو را روشن/ خاموش، درها را قفل یا میزان بنزین داخل باک را چک کنید) و نشان دادن میزان استفاده از توربو اشاره داشت که در نوع خود جالب توجه است. موتور پایه این خودرو یک نمونه چهار سیلندر با حجم دو لیتر و مجهز به توربوشارژ است که توانایی تولید ۲۳۵ اسب بخار را دارد و به خوبی از پس نیاز خریداران بر می آید.
[ad_2]